ליש ולגלוש - הכל על רצועת הגלשן - Leash

מאת יואב נקש יולי 25, 2014

לגולשים זה נראה די מובן מאליו... לפני שאנו נכנסים עם הגלשן אל הים אנו מכופפים את הגו וקושרים את הליש לקרסול הרגל. רצועת הגלשן או בשם המקור מאנגלית ליש (Leash) היא בעצם המצאה של בסה"כ 40 שנה. לפני שנים רבות לגלשנים לא היו "לישים", אם הגלשן היה נשמט מתחת לגופך היית צריך לשחות כל הדרך חזרה אל החוף. רק הגולשים המנוסים שהיו אנשי ים אמיתיים ושחיינים מנוסים, יכלו לכבוש את פסגות הגלים ללא רצועה מחוברת לרגלם,  ברוב המקרים הדבר היה כרוך בגלשן שבור וגולש שעשה הסבה לצוללן... אז בימים אלו הליש הוא אביזר הכרחי לכל גולש ובכתבה הבאה ניקשור את הרצועה ונהדק אותה על כל המשתמע מכך:

מהי רצועת גלשן (ליש)?

רצועת גלשן באנגלית: Leash או Leg Rope -  הוא כבל שמחבר את הגלשן לרגל הגולש. רצועת הגלשן מסייעת לשמור על הגלשן שלא יברח ויסחף כאשר הגולש נופל (Wipeout) ומאבד אחיזה ברגליו.

art10

בלי הרצועה הגולש היה צריך לשחות אחרי גלשן בכל פעם שהוא נופל. ללא הרצועה קיים הסיכון שהגלשן עלול לפגוע בראשו של מישהו תוך כדי שהוא נסחף ללא שליטה לכיוון החוף. ובנוסף לכל, יש סיכוי גדול שכאשר הגלשן נסחף ללא שליטה אל עבר החוף הוא יפגע בסלעים, אבנים או צדפים... ובקיצור, הרצועה (הליש) יכולה לפתור הרבה "פיצוצים".

מי המציא את רצועת הגלשן?

האיש שעומד מאחורי המצאת רצועת הגלשן הוא גולש מסנטה קרוז בשם פאט אוניל. 

art6

פאט אוניל הוא למעשה בנו של ג'ק אוניל - ממציא חליפת הגלישה ומייסד חברת O'neill האגדית.

 פאט הגה את הרעיון בשנת 1971 כאשר הוא השתמש לראשונה בחוט כירורגי שאותו קשר לגלשן וחיבר את קצהו השני לרגלו. פאט השתמש בהמצאה שלו לראשונה בתחרות גלישה במאליבו אבל נפסל מהשתתפות בגלל שהשתמש בה... ההנחה הכללית של אותם ימים הייתה שאם איבדת את הגלשן שלך אתה צריך לשחות ולהרוויח אותו בחזרה. בעקבות מקרה זה הרצועה קיבלה כינוי מזלזל בשם Kook Cord , מונח שנהגה ע"י המקומיים בקליפורניה עד היום. גם היום ישנה מחלוקת על השימוש בליש אבל הקונצנזוס קובע כי הוא בסה"כ התקן נוסף לציוד הגלישה.

ממה עשוי הליש?

רצועת הגלשן הראשונה הייתה בעצם חוט כירורגי שנמתח יותר מידי, דבר שגרם לגלשן לחזור בתנופה אל הגולש. בעקבות כך איבד ג'ק אוניל את עינו השמאלית. פאט, בנו, מספר שהיה זה קשה מאוד לגלוש עם צינורות כירורגים. כאשר הוא נפל מהגלשן הוא נמתח עם עוצמת הגל לאורך של 15 מטרים ואז ניתר בחזרה כמו כדור אקדח אל עבר הגולש... 

art12

רצועות הגלישה המודרניות מיוצרות מחומר שנקרא אורית'ן (Urethane) האורית'ן מאפשר לליש להימתח בצורה כזו שהגלשן לא יחזור בתנופה חדה ויקל על הלחץ שבמתיחה על רגלו של הגולש. למרות כל זאת מומלץ להגן עם הידיים על הראש כשעולים חזרה למפלס המים לאחר וייפאאוט.

איך זה עובד?

עוביים ואורכם של רצועות הגלשן מגיעות בוריאציות שונות (מ-1.5 מטר ועד 3 מטר ויותר) בהתאם לגובה הגלים ואורך הגלשן. התפס רצועת הקרסול עשוי בדרך כלל מסקוטש שמחובר לחומר האורית'ן ע"י סיבי מתכת על ציר מסתובב. את הליש קושרים לגלשן באמצעות התקן שקוע בתוך הגלשן (בחלק העליון וקרוב לזנב הגלשן). ההתקן שנראה ככוסית קטנה היא חתיכת פלסטיק שבאמצעו מוט מתכת קטן והליש מתחבר להתקן ע"י חוט נפרד. סוגים של לישים נוספים הם: ליש עם שחרור מהיר, לישים המגנים על הזנב וצידי הגלשן, התקן סיבובי כפול, ורצועת קשירה לקרסול יחיד או כפול.(quick-release leashes, rail-savers, single and double-swivel attachments, single and double-wrap ankle straps)

מה צריך לדעת כשרוכשים ליש?

אורך הרצועה הוא הדבר הראשון שרצוי לבדוק לפני שרוכשים ליש. 

art2

הרצועה צריכה להיות שווה בקירוב או מעט יותר מאורך הגלשן שברשותך. למשל - על גלשן שאורכו "2'6 רצוי להשתמש ברצועה שאורכה "7. אם הרצועה קצרה מידי הדבר יגרום למתיחה לא רצונית של הרגל והגלשן ינתר בחזרה ובמהירות לעברך... דבר שיכול להיות מסוכן.  מן הצד השני, אם הרצועה ארוכה מידי הגלשן ייגרר במים לאורך זמן רב יותר ויגרום להאטה באיסוף הגלשן לקראת חתירה נוספת. ליש ארוך יכול גם להסתבך בין רגליך בזמן העמידה על הגלשן ולהפריע בתנועות הגלישה.

עובי הרצועה

עובי הרצועה נקבע על פי גודלו/גובהו/חוזקו של הגל. בגלישה על גלים גבוהים במיוחד ובים סוער מומלץ שהליש יהיה עבה מהרגיל. בדרך כלל מופיע על גבי תווית הליש פירוט לגובהם של הגלים להם מיועד הליש.

גולשים מקצוענים המתחרים בתחרויות משתמשים ברצועות רזות, רצועה רזה פירושה פחות גרר במים וגלישה מהירה יותר.

art11

במידה והליש נקרע תמיד ניתן לקשור אותו פרוביזורית אבל עדיף יהיה לקנות אחד חדש. יחד עם זה מומלץ לוודא שסקוטש הרצועה הקשור לקרסולך יושב בצורה נוחה והדוקה.

ציר מסתובב

נקודות ציר הסיבוב משמשות להפחתת הסתבכות הרצועה וגרימת קשרים לאו רצויים. הצירים מאפשרים לליש להסתובב בחופשיות מבלי שהליש ייקשר ו/או יתעוות. נקודות הציר ממוקמות בנקודה שבה החוט פוגש את רצועת הקרסול ובמקום שבו החוט פוגש את שומר צידי הגלשן.

שומר צידי הגלשן –  Rail Savers

art1

שומר צידי הגלשן הוא קטע קצר של רצועה רחבה הנמצאת בקיצו של הליש המחובר לגלשן. רצועת הבד הקצרה שומרת ומגנה על זנב הגלשן שעם חיכוך הכבל הקושר את הליש לגלשן או הרצועה עצמה היא לא תחרוץ ותפגע במבנה הגלשן או שתקרע. רצועות דקות יכולות לחרוץ בגלשן אחרי נפילה מגל גבוה. לכל הלישים שנמכרים היום ישנם רצועות מסילה שומרות.

כיס מפתח -  Key Pocket

סוגים מסויימים של לישים מגיעים עם מקום שבו ניתן לתחוב מפתח. מקום זה נמצא ברצועה הנקשרת סביב קרסול הרגל. אם יש לך שימוש בכך מומלץ לבדוק את גודל הכיס שיהיה תואם לגודל המפתח שברשותך. רוב הכיסים יכולים להיות קטנים למפתחות מכונית, אבל גם אם בחרת לשים את מפתחות רכבך בכיס הליש ייתכן שהדבר לא יהיה נוח ויגרום לפתיחה לא רצויה ושחרור הליש מרגלך.

מותגים וחברות לישים

ישנם מספר מותגים המוצעים למכירה אבל הייתי ממליץ להשקיע עוד כמה שקלים ולרכוש ליש באיכות טובה. חברות הגלישה Da-Kine ו-FCS מייצרים לישים איכותיים ביותר. לישים ברמה פחותה כגון Bulies נוטים להיקרע ולהימתח יתר על המידה.

צבע

זה נתון לבחירתך והעדפתך האישית. שעווה נוטה להיצמד ללישים שחורים ולגרום להם להראות משומשים. לישים שקופים או לבנים כנראה עדיפים אם יש לך דרישות למראה מלוטש.

כיצד לקשור את הרצועה גלשן?

בשלב ראשון קשור את חוט הניילון המצורף לליש להתקן "הכוסית" בבסיס הגלשן. משוך את קצהו מתחת למוט המתכת בהתקן וקשור אותו בשני קצותיו. דאג להשאיר בקשירה לולאה מספיק רחבה בכדי שרצועת הליש תכנס דרכו. לאחר הכנסת הליש דאג להדק את הקשר בחוט. בכל מקרה דאג שהחוט לא יהיה ארוך מידי ושהוא לא מגיע לזנב ולצידי הגלשן אחרת הוא יגרום לנזק מידי במתיחה של הליש לאחר ווייפאאוט. לשם כך דאג שהרצועה השומרת על צידי הגלשן ממוקמת מעל צידי הגלשן והזנב.

את רצועת הגלשן קושרים לרגל האחורית של הגולש. אם אתה גולש בסגנון "גופי" כשרגלך הימנית קדימה אז קשור את הרצועה לקרסול רגל שמאל. אם אתה גולש בסגנון "רגולר" כשרגלך השמאלית קדימה, קשור את הרצועה לקרסול רגל ימין.

ללישים יש הרגל מגונה להתלפף סביב רגליך וגלשנך ועל כן מומלץ שבזמן הישיבה בהמתנה לגל שחרר את הליפוף. הפוך את זה להרגל. בזמן המתנה לגל דאג שרצועת הגלשן לא תפריע לך לקראת תפיסת הגל בחתירה ושלא תפריע לך בזמן העמידה.

שמירה על מצב הליש

דאג לשטוף את הליש במים מתוקים יחד עם הגלשן בכל פעם שסיימת לגלוש. מומלץ שלא לקשור את הליש סביב הגלשן בכדי שלא יקבל צורה עקומה ו/או יקבל חריצים ויחתך בגלל החרבות. כמו כן ובמידה והגלשן אינו בשימוש לאורך זמן מומלץ לנתק את הליש ולתלותו באופן חופשי במקום אחר. אם תפעל לפי הנחיות אלו תוכל לסמוך על הליש שיהיה חזק מספיק לעמוד בווייפאאוט הבא שלך...

דברים נוספים שמומלץ לדעת:

הליש אינו אמצעי להצלת חיים אם כי יש בו אלמנט של עזרה בתנאים שבהם הגולש מתערבל מתחת למים הוא יכול למצוא את דרכו למעלה אל מפלס המים במשיכה של הליש עד פגישתו של הגולש בגלשן הצף ממעל.

למרות כל זאת הליש יכול להיקרע גם בגלים נמוכים ועל כן מומלץ להיות עם כישורי שחייה טובים שתוכל לחזור אל החוף בבטחה. מן הראוי לשמור כוחות ואנרגיה למצבים קשים שבהם תאלצו לחתור מעומק הים אל החוף. בטיחות קודמת להכל – שימרו כוחות בכל יום גלישה והתאמנו על כישורי השחייה.

כיצד מתמודדים עם מצב שבו הליש נקרע?

  • במצב שבו הליש נקרע לא להיכנס לבהלה! מצב של פאניקה יכול רק להרע ולגרום למצב של אי ספיקת אוויר והתכווצות שרירים. השאר רגוע ואמור לעצמך שזה ייקח קצת יותר זמן מהרגיל והגלים הם אלו שיעזרו לך לחתור בחזרה אל החוף.
  • השתמש ברגליך אם ידיך עייפות ותחליף לסירוגין.
  • שתמש בגלים כדי לחזור אל החוף, בדומה גלישת גוף נסה לחתור עליהם ולהתקדם עם כל גל שעובר.
  • במידה ונקלעת למצב של סחף אל תאבק בו כי אז תאבד כוחות ואנרגיה. שחה במקביל אל החוף עד שתחלץ מהסחף.
  • אם הגעת למצב של אפיסת כוחות וגם אם לא, תוכל תמיד לקרוא לאחד מהגולשים לעזרה.

לגלוש בלי ליש הוא אימון שיכול לעזור בהכרת המצב של איבוד הגלשן וחתירה אל החוף. ניתן להתאמן על כך בים נמוך ושאינו צפוף בגולשים – זכרו לא גולשים ללא ליש לצד אנשים וגולשים!

אמצעי זהירות נוספים

במצבים מסוימים הליש יכול להיתקע בחריצי סלעים ושוניות על קרקעית הים ולעיתים אף במהלך קפיצה מסלעים אל הים. במצבים אלו חשוב מאוד להיות חד והחלטי ולשחרר את הליש מבעוד מועד מרצועת הסקוטש שבקרסולך. מומלץ שלא לקנות ליש שסגירתו כפולה ומסובכת – אתם אמורים לשחררו בתנועת יד יחידה. כשקופצים מסלעים אל הים מומלץ להחזיק את הליש כשהוא צמוד לגופך ואינו רופף ואם אפשר לא לקשור אותו רק לאחר שקפצת אל המים.  דוגמא לגולש שקופץ והליש של הגלשן שלו נתפס במזח בקליפ הבא:

נטישה של הגלשן

רצועות ליש אינן נותנות לכם את הזכות לנטוש את הגלשן. זהו הרגל מגונה של גולשים (בעיקר מתחילים). לעשות ברווז זו הדרך הנכונה לעבור שבירות גלים (לחצו כאן לכתבה על דאק-דייב). אם נטשתם את הגלשן לפני גל שנשבר עליכם אתם חושפים את כל הרדיוס סביבכם לסכנה ומחדל בטיחותי שבו מישהו או גלשן עלול להינזק ולהיפגע. תחשבו על זה כך: אם רצועת גלשן היא באורך 2 מטרים והגלשן שלכם באורך 1.80 הרי שכל מי ומה שנמצא ברדיוס של 3.80 מטרים מכם נמצא בסכנה... וזה שטח גדול, על אחת כמה וכמה בחוף גלישה צפוף.
לפעמים, ובהדגשה למילה לפעמים, ישנם מצבים שבהם ראוי לנטוש את הגלשן. במצב שבו הגל הולך להישבר בעוצמה על גופך זרוק את הגלשן לצידך וצלול... אבל כדאי להעיף מבט לצידיך ולוודא שאין גולש שנמצא ברדיוס הנטישה.

כפי שנזכר לעיל, רצועת הליש עשויה מגומי שבמצבים מסויימים יכול לחזור אליך בתנופה כשעולים אל מפלס המים. בכל פעם שאתה מרגיש מתיחה חזקה ברגליכם, עלה אל מפלס המים בזהירות כשאתה מגן על ראשך עם ידיך. יחד עם זה מומלץ שלא לאחוז בליש בזמן נפילה מגל שכן הרצועה יכולה להתלפף על אצבעותיך ולהכאיב לך ביותר.

רצועת הגלשן היא חלק בלתי נפרד מציוד הגלישה הבסיסי של כל גולש. את הדברים שנכתבו לעיל תשננו היטב ואת הליש תהדקו בהתאם לרגליכם ... - גלישה מהנה:-)

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

ווידאו

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים