הממשלה רוצה איים מלאכותיים ואנחנו רוצים ריף

מאת יואב נקש יוני 18, 2012

קצת פרופורציה. במשך שנים אנו מנסים לקדם את רעיון הריף המלאכותי כחלופה לשוברי הגלים והנה באה הממשלה עם תוכנית גרנדיוזית של הקמת איים מלאכותיים. אז מה זה אומר מבחינה סביבתית, כלכלית ואופרטיבית? והאם זה אומר שמשהו השתנה בגישה השמרנית בנוגע לחלופה של שוברי הגלים? מה יהיה קל יותר ליישם ומדוע זה בכל זאת צריך להטריד אותנו?

כבר ב-2002 הממשלה החליטה על הקמת אי מלאכותי בים בהצעה שנמל התעופה שדה דב יעבור לשם. נתניהו הגדיל לחשוב ואף הציע לבנותם מפסולת בניין... רעיון לא רע ברמת העיקרון אך היישום יכול להיות בעייתי מבחינת הזיהום ופגיעה במרקם האקולוגי של החי והדגה. אך על אף זאת ניתן למצוא דוגמא לאי מלאכותי המשמש כאתר אשפה בסינגפור. אי הזבל סמאקו נראה כמו שמורת טבע לכל דבר, באי זה הפסולת נשרפת ונקברת בקרקע ומעל משגשגים וצומחים יותר מ-700 סוגי צמחים ובע"ח.

Semakau

Semakau

לפי התוכנית החדשה של הממשלה מיום 15 ביוני 2012, יוקם צוות היגוי מיוחד שיבדוק את האפשרות להקמת איים מלאכותיים מול חופי ישראל, שעליהם יוקמו תשתיות כגון: שדה תעופה, מתקנים צבאיים תחנת כוח, שרפת פסולת, מתקן התפלת מי ים, מחזור, מתקני אנרגיית רוח ועוד. הצוות יגיש המלצותיו לראש הממשלה בתוך שנה. הוועדה תבחן בשיתוף יועצים הידרולוגים, ארגונים סביבתיים ומומחים מספר פתרונות הנדסיים להקמת האיים המלאכותיים כגון הקמת אי צף, אי על כלונסאות, ייבוש שטחים ועוד. כמו כן תבחן ההשפעה של כל אחד מהפתרונות על קו החוף הקיים. עלות עבודת הוועדה היא כ-3 מיליון שקל והעלות הכוללת של הקמת אי בשטח 2,000 דונם מוערכת במיליארד וחצי דולר.

Airport island israel
Airport island tel aviv 1973

בארגון אדם טבע ודין שהעבירו בזמנו חוות דעת השוללת הקמתם של איים אלו מחו גם הפעם נגד ההחלטה בטענה שאיים מלאכותיים יגרמו לנזק בלתי הפיך לחופי ישראל. הקמת האי עתידה לגרום להרס מוחלט של החופים במרחק של מעל 10 ק"מ מצפון לאי, ובעקבות זאת להביא לכרסום מצוק הכורכר עד כדי קריסתו. עוד הזהירו בארגון מפני הנזק הנופי שעתיד להיגרם. האי עצמו, הדרך המוליכה אליו מן היבשה, ומתקני החוף שהקמתו תחייב גם את הקמתם, עומדים לשנות באופן דרסטי את הנוף הנשקף מן היבשה אל הים, וכך לשלול מן הצבור הרחב את זווית הראיה היחידה באזור מרכז הארץ, שממנה נשקף עד כה נוף טבעי ומרגיע של אופק כחול.

art island

בניה של אי מלאכותי מול חופי ישראל בים פתוח וסוער תהיה לראשונה מסוגה בעולם. כל האיים המלאכותיים שמרביתם ביפן, משמשים לשדות תעופה או לצרכים אחרים והם ניבנו בתוך מפרצים או בתחום שטחי מים מוגנים אחרים. גם בהולנד, שם נצבר ניסיון רב שנים בייבוש הים, אין בונים איים כאלה. מבחינה זו גורסים המתנגדים כי ישראל עתידה להיות שפן ניסיונות בקנה מידה עולמי.

אבל אנחנו לא שפני ניסיונות ואם הממשלה רוצה לבחון את ההשפעה של אי מלאכותי אולי כדאי שנתחיל בקטן... ריף מלאכותי לדוגמא. את רעיון השובר המטובע  אנו מנסים לקדם בכל כוחנו כבר למעלה מארבע שנים. היתרונות שבתשתית ימית כזו כתחליף לשוברי הגלים היא אדירה בתמורותיה. אם לממשלה יש כוונה לחפש אלטרנטיבות חדשות לשמירה על חופי הים, שיקומם, הגנה על המצוקים וקידום התיירות מן הראוי שינסו ליישם בזעיר אנפין הקמת תשתית ימית שהיא זולה, זמינה ולא פחות מכך נחוצה באופן מיידי.

artificial reef ashqelon

בכל רחבי הארץ פועלים אנשים רבים ליישום רעיון הריף המלאכותי. לא שפני ניסיונות, לא ממציאים את הגלגל, לא מחפשים ריפוד כיסאם של אינטרסים ואנשי תפקידים, ריף מלאכותי צריכה להיות כותרת הכתבה ולא הקמת איים מלאכותיים.

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים