מגזין +
מגזין +סרף Tech ← גלשנטריק: שבור אבל שלם. אורזים את הגלשן במזוודה ומרכיבים מעבר לים

גלשנטריק: שבור אבל שלם. אורזים את הגלשן במזוודה ומרכיבים מעבר לים

יולי 25, 2014

נוסעים רחוק? נוסעים לטיול בחו"ל? אז תארזו את הגלשן במזוודה ותרכיבו אותו מעבר לים. גלשן מתקפל, גלשן מתפרק או גלשן חלקים... לא משנה איך תקראו לזה, ה"גלשנטריק" הוא רעיון גאוני. כשהגלישה היא רק חלק מהטיול, גלשן החלקים יכול להיות לשימושי ביותר. נוח לנשיאה ושימושי ביותר לאלו שמרבים לתור מסביב לעולם. אין צורך בתיק נשיאה מסורבל, בהיטלים של חברות תעופה או בדאגה לשלמותו של הגלשן – רק להוציא ולהרכיב, את ה"גלשנטריק".

את ה"גלשנטריקים" ניתן להגדיר כידידותיים לגולשים. הם אינם מיוצרים בסגנון גלשני-על או משויפים בדרך הקלאסית והרגילה וזאת מכיוון שייעודם מתאים למטרה אחרת וקצת שונה. בזמנים שבהם הגלישה משולבת בטיול ארוך זמן, חוצה יבשות או מדינות מרכז עד דרום אמריקאיות, את גלשן החלקים ניתן לשאת במזוודה או במוצ'ילה על הגב ולהרכיבו בעת הצורך כשתגיעו ליעד של ספוט עם גל מושלם. גאוני, שימושי ומאוד קל לנשיאה - כמו בהרכבה של קוביות לגו, הגלשנטריק יכול לחסוך הרבה זמן, כסף ובעיקר לחסוך בסרבול של תיקים מגושמים וכבדים שגורמים גב תפוס וכאב ראש לא קטן בניודו.

שבור אבל שלם. גלשנטריק - לארוז את הגלשן במזוודה ולהרכיב מעבר לים.

מתי הומצאו הגלשנים המפרקיים? תופתעו לגלות שלא מדובר בהמצאה של השנים האחרונות כי אם בקונספט שקיים כבר למעלה מ-50 שנה. גלשני החלקים הומצאו בשנת 1964 ע"י צמד הגולשים קארל פופה (Karl Pope) ות'ומס פרייס (Thomas Price). השניים רשמו את הפטנט הראשון של "הגלשן המתקפל" שמאופיין בבנייתו הפשוטה והתאמתו לייצור זול ולשימוש מסחרי. פופה פיתח בהמשך את גרסת הגלשן המסחרי שאותה כינה ביסקט (Bisect).

art5

בשנת 1966 מהנדס בשם הרמן בנק (Herman Bank) חתך את הגלשן לשני חלקים בכדי שיהיה קל יותר לשאת אותם (להזכירכם שבשנים אלו הגלשנים היו גדולים, ארוכים ומאוד כבדים לנשיאה – רובם היו עדיין עשויים מעץ). ה"מולטיבורד" (Multiboard) או הגלשן שידוע גם בכינויו "גלשן המזוודה" (suitcase surfboard) לא הצליח לטפס על גלי ההצלחה והעלה אבק בחנויות הגלישה עד שנעלם כליל ולא הוצע יותר למכירה.

art3

על אף שגלשנים אלו לא זכו להצלחה, מהנדסים, שייפרים ויצרני גלשנים עדיין מנסים את כוחם בפיתוח של גלשני חלקים בתקווה להפכם לחלק אינטגראלי משוק הגלשנים העולמי המוצע לכל דרישה של הגולשים. את הגלשנים מנסים לפתח בשלל צורות וטכניקות חיבור שונות בדגש על הקטנת משקלו וייצורו מחומר קשיח אך שיוותר גמיש. קשה מאוד לשווק גלשן ששבור לחלקים, קשה עוד יותר לחבר גלשן שיהיה חזק דיו לעמוד בכוח הזרמים ואולי יותר מכך שהרווחים בין החלקים יחד עם הרכבתו לא יפגעו במהירות הגלישה ובביצועים. מן הסתם שנקודות אלו הן משמעותיות עבור היצרנים אך העיקרון שמנחה אותם הוא שיהיה אפשר להכניסו בקלות לתא מטען, לשאת אותו בתוך מזוודה, לעלות אותו למטוס ולהכניסו בתא שמעל הראש ולחסוך הרבה מאוד כסף ולהסיר דאגה משבירתו – הרי הוא כבר שבור:)

art6

מי מייצר גלשני חלקים? מספר חברות מציעות בניית גלשני חלקים לפי הזמנה: שנים, שלושה או ארבעה חלקים של גלשן, אשר מרכיבים אחד. צוות מחקר ועיצוב מוצר מאוניברסיטת קליפורניה מצאו כי החיבור האידיאלי לגלשן, מורכב מארבעה חלקים בגדלים שונים שמתחברים בזויות של 60 מעלות. ניקולאס נוטארה (Nicholas Notara) עיצב גלשן חלקים בצבע שחור מהחומר הקשיח והקל, קרבון. בגלשן זה יש שני פינים שמאפשרים חיבור ו/או ניתוק מהיר של החלקים שהופכים את גלשן החמש חרבות לחצי מגודלו המקורי – כך קל יותר לאחסנו ולשאת אותו במהלך הטיול. הגלשן של נוטארה, ""C2, הוא דגם קונספטואלי שעדיין לא זכה להגיע לפס הייצור... אך הוא נראה טוב ובהחלט עושה רושם מבטיח.

art5

חברת גלשני וולדן (Walden Surfboards) פיתחו גלשן של ארבע חלקים שהסוד בהרכבתו טמון בכבלי מתכת שעוברים דרך שדריות העץ. הגלשן הזה נוסה בהצלחה ועבר את מבחן הקאטים והאופדליפים. חברה אחרת מאוסטרליה בשם Multiple Exchange Surfboards מאפשרת לבחור את עיצוב החרטום ואת עיצוב הזנב של הגלשן והם כבר יכינו אותו בשבילכם להרכבה ולגלישה – שמו של גלשן השני חלקים Mes Travelboard.

כמה עולה גלשן שבור בכדי שתוכלו להרכיבו מחדש? חרף חיפושיי הרבים לא מצאתי אתרים רבים שבהם נקובים מחירם של גלשני חלקים. יוצא מן הכלל "וולדן סרפבורדס" שכותבים במרומז שמחירם של הגלשנים אמור לעלות 300-500 דולרים יותר מגלשן סטוק רגיל (כלומר 800-1000 ירוקים).

art5

ה"גלשנטריקים" הם אינם גלשנים מקצועיים ועל כן אל תפתחו ציפיות מיותרות. גלשני המזוודה הם המצאה מדהימה שיכולה להיות שימושית מאוד לכל גולש ובעיקר למטייל המתמיד והמרחיק במסעותיו – עיקרו, גלשן לעת מצוא וקלות בנשיאתו. אך יותר מהכול, הגלשן הזה יכול להסיר דאגה מליבכם שכן אין מה לדאוג שהגלשן יישבר בהובלה - הוא כבר שבור... אבל תמיד יהיה מוכן להרכבה:)

הבהרה: "גלשנטריק" (בהשאלה לרובוטריק) הוא כינוי שהענקתי לסוג הגלשן ושאינו נחשב להיות שמו הרשמי.

 

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
ווידאו

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים