כל הפחדים כולם: סימופוביה - פחד מהים ומהגלים.

מאת יואב נקש נובמבר 18, 2015

איזה פחד? פחד גלישה! ואל תנסו להיות לי אמיצים... לא קיים גולש אחד בעולם שלא חווה את ההרגשה הזו במהלך חייו. כולם חולמים לגלוש על גל גבוה אבל לעיתים הפחד פשוט משתק את המערכות והגוף נכנס למגננה. גלים גבוהים הם דבר יחסי עבור כל אחד מהגולשים, אך הפחד הוא רובד סנטימנטלי שנבנה במהלך השנים ונובע משלל סיבות נוספות הקשורות לכוחם של איתני הטבע וה-H2O בפרט. מהם הפחדים ואיך מתמודדים איתם? בכתבה הבאה.

פחד הוא דבר נורמלי. כאשר אדם מפחד ממשהו, גופו ומוחו מגנים עליו ממה שכביכול יכול לסכן את חייו ולגרום לפציעתו. פחד הוא אינסטינקט טבעי של הגנה והישרדות שנגרם ממגוון עצום של סיבות בכל אספקט של חיינו. מבין "כל הפחדים כולם" הפצצה המתקתקת בראשם של רבים הוא הפחד ממים H20. מבין כל ארבע היסודות (אדמה, רוח מים ואש) פחד ממים ומהים הוא הפחד השכיח ביותר אצל בני האדם.

 סימופוביה (Cymophobia)

פחד מהים ומהגלים נקרא בשפה המקצועית / רפואית סימופוביה (Cymophobia) שמשמעותו: "פחד חריג מהגלים, זרימת הים וכל תנועה גלית אחרת הדומה לכך". מחקרים שנעשו על פחד ממים וכל סוג אחר של נוזל הכלילו את הפחד מהגלים, ימים ונהרות בתוך מסגרת מחלה פסיכולוגית העונה לשם זה.

עד כמה שזה ישמע מוזר ותמוה, רחש הגלים הנשבר אלי חוף יכול להצית סוג של פאניקה במוחם של אנשים מסוימים. מאורעות בסדר גודל של גלי צונאמי, גלים גבוהים, טראומת ילדות, רחש הגלים שנשבר על צוקים וסלעים, גאות, הצפות, בריכות גלים, נהרות וככלל כוחו של הטבע שמתבטא בזרימת המים, יכול להפחיד אנשים עד לכדי פוביה היסטרית עם סממנים קלינים. התסמינים לסובלים מהפחד הכרוני הם תחושה של חולשה, סחרחורות, לחץ דם, דופק מואץ, כאבי ראש, ובחילות. במצבים קיצוניים, הטיפול בסובלים מסימופוביה נע בין קבלת טיפול היפנוטי, פסיכותרפי, דיקור ואף עד כדי המלצה להעתיק את מגוריהם הרחק ממקורות מים.

Art2

פחד מהים

פחד ממים הוא נושא נרחב אבל אם נמקד את הנושא נשאר עם הפחד מהמקום המוכר לנו והקרוב לליבנו: הים והגלים. פחד מהים קיים אצל רוחצים תמימים אך הפחד מהגלים קיים גם אצל הגולשים הכי מנוסים. ישנם סוגים רבים של פחד הקשורים לגלישה, לים ו/או לגלים שיכולים לבוא לביטוי כתוצאה מגובה הגלים, כרישים, טביעה, זרמים, אנשים / גולשים, סלעים, כלי שייט, מאיתני הטבע וכדומה. ככל שזה נוגע לגולשים, הפחד מהגלים יכול להתבטא באי שקט נפשי, דאגה, לחץ, ועוד שלל תסמינים אחרים שיכולים להשפיע על התנהגותו ועל שיקול דעתו של הגולש במהלך ו/או לקראת סשן הגלישה.

art3

פחד מגובה הגלים

גובה הגלים הוא הפחד הנפוץ ביותר בקרב הגולשים שנגרם בגלל שלוש סיבות עיקריות:

  1. הפחד מנפילה, "שתילה" או וויייפאאוט כואב, מחלקו העליון של גל גבוה מימדים.
  2. הפחד מפגיעה בקרקעית הים, בסלעים או שוניות.
  3. הפחד ממחסור בחמצן וטביעה.

שלוש סיבות אלו מתאגדות לכדי מקשה אחת המלווה את הגולש בדרכו אל הים, בחתירתו אל הליין-אפ, בשעה שהוא עושה "ברווז" (דק דייב) מתחת לשבירות הגלים ובעת תפיסתו בפועל את הגלים.

מהו המקור לפחד?

ייתכן שהגולש אינו מנוסה דיו או שלחילופין התנסה בכמה חוויות לא נעימות במהלך חייו. הזיכרון של הגולש נוטה לקעקע פרטים מסוימים כאות אזהרה ובונה שכבות של פחד במוחו ובנפשו. הדרך להתמודד עם פחד שכזה היא אך ורק בצורה שקולה ואחראית שעיקרה היא הכרה בגבולות יכולות הגלישה וביכולותיו הגופניות של הגולש.

art4

פחד מכרישים

הסרט "מלתעות" שהופק בסוף שנות ה-70' הביא למאניה ופוביה חסרת כל תקדים מהדג בעל עשרות השיניים החדות ומימדיו העצומים. מספר מצומצם של גולשים סובלים מפחד כרוני של כרישים אך יחד איתו ישנם עוד פחדים שנוגעים גם לחיות ים אחרות כגון: טריגונים, מדוזות ושאר מינים ארסיים וקטלניים.

מהו המקור לפחד?
ככל שזה נוגע לכרישים יש ממש בדאגה אך הפחד הבלתי נשלט אינו בהכרח מוצדק. מספר תקיפות הכרישים ברחבי העולם הן בודדות בשנה, והסטטיסטיקה מלמדת שהסיכויים להתרסקות מטוס היא גדולה פי כמה. הים הוא הבית הטבעי של מינים רבים של דגים, רכיכות ויונקים ועל הגולשים לקבל זאת כעובדה מוגמרת. הדרכים להימנע ממפגש כזה או אחר עם דג טורף הוא הרבה מזל אך גם כושר שיפוטי בוגר ואחראי שמובנה משלושה דרכי מניעה עיקריים: במדינות מסוימות מומלץ שלא לגלוש בשעות הבוקר המוקדמות והערב המאוחרות, לגלוש רק כאשר יש כמה אנשים במים, ואם נפצעתם ואתם מדממים אז לצאת באופן מידי מן המים.

art6

פחד מאיתני הטבע

מבין כל הפחדים זהו אולי הפחד המוצדק ביותר שכן איתני הטבע הם חזקים מכל דבר אחר, הם אינם צפויים ויש בהם סכנה ממשית בפרק זמן קצר ומיידי. הפחד בא לידי ביטוי בסופות, סערות, ברקים, זרמים חזקים ורוחות חזקות. הפחד מכוחו של הטבע ועוצמתו הוא תמרור אזהרה מובנה בכל מנגנון גופו של אדם ובכל תחום בחייו. בגלישה, מומלץ להימנע מכניסה אל הים במזג אוויר סוער ומסוכן ואם בכל זאת בחרתם לגלוש אז עשו זאת באופן מושכל ואחראי. השתדלו לגלוש במקומות מוגנים (כגון בפתח המרינות ובקרבה לשוברים) ותמיד תדאגו שיהיו סביבכם עוד כמה גולשים.

art7

פחד מאנשים

זהו הפחד הכי לא צפוי אך לצערנו הוא נפוץ, שכיח ומוצדק ביותר. בבסיסו, הפחד הוא מאנשים או/ו מגולשים וכלי שייט. ישנם שמפחדים מגולשים שמגלים עוינות במים, אחרים פוחדים מתאונות חזיתיות עם גלשנים ויש את אלו שפוחדים מכלי שייט כגון סירות ואופנועי ים שחגים באזור. בכדי להתגבר על הפחד מומלץ לגלוש ברוגע ועם חברה טובה, לפעול לפי כללי הגלישה, לכבד את הגולשים המקומיים וגם את הגולשים במדינה זרה, לגלות ערנות בכל הנוגע לתנועת הגולשים בים ולהימנע מגלישה בקרבה למקומות שבהם תנועה של כלי שייט.

לפחד באומץ!

בכדי להתגבר על הפחד ולהתמודד עם ה"שדים" ישנם כמה טריקים שעם תרגול נכון יכולים להוריד את מינון הפחד ולהפחית במידה ניכרת את החששות. התהליך דורש מהגולש נכונות רבה פתיחות דעת וסבלנות שיובילו אותו לביטחון עצמי (לא מופרז).

למד את עצמך

לפתח ביטחון עצמי משמעו נפש בריאה בגוף בריא. הגע אל הים כאשר אתה בכושר ובעל סיבולת לב ריאה, ערוך סדרת תרגילי חימום ומתיחות, תן נחת לנפשך, נשום עמוק ושחרר אוויר במקצב פעימה. (עוד על כך בכתבה הבאה: 10 דרכים לשמירה על הכושר הגופני).

art9

חשוב חיובי

דרך נוספת להתמודד עם הפחדים והשדים מן העבר היא לערוך סדרת תרגילים המבוססת על נקודת מבט חיובית - טכניקה שמטרתה לבנות תחושות חיוביות וחזקות בנוגע לעצמך. בין אם אתה כבר נמצא בליין-אפ או לובש את החליפה נסה לדמיין את עצמך גולש בהצלחה על הגל. הכנס אל הים בהרגשה מרוממת ושלווה וחזור על התהליך מספר פעמים ככל שיתאפשר לך ובכל פעם מחדש.

art11

הכירו את הסביבה

הכנס אל הים רק לאחר שצפית בו ולמדת אותו היטב. הסתכל על הגולשים (דרכי כניסה ויציאה) הסתכל על גובה הגלים ושבירתם, הבחן בזרמים ובמרקם הים, שינוי במזג האוויר וכדומה. עם הכניסה למים והגעתך לפיק תחתור מעט מסביב, תתרגל לסביבה ואחרי 15 דקות של גישוש תרגיש הרבה יותר בנוח לתפוס את הגל.

art10

בלי לחץ!

לחץ נחלק לשניים: לחץ נפשי אישי או לחץ חברתי. בשני המקרים אל תדחק לקיר, אל תיתן ללחץ לגבור על ההיגיון. לחץ נפשי נגרם בגלל חוסר וודאות שבו מערכות הביטחון קורסות ומשבשות את הדעת וההיגיון הבריא. גם בעת סכנה אל תכנס ללחץ, נשום נשימות עמוקות וראה את המקרה בפרספקטיבה אחרת שתשרה בך נינוחות. אל תיכנע ללחץ חברתי רק בכדי להוכיח משהו שאתה אולי אינך מסוגל אליו. הכר את עצמך, אל תתפתה לגלוש על גל גבוה רק בגלל שאתה לא רוצה שיגידו עליך שאתה "פחדן".

art12

תהליך הדרגתי

יש לכם את כל הזמן שבעולם בכדי לפתח את הביטחון העצמי הנדרש. ניסיון נרכש עם הרבה מאוד תרגול ולא פחות מכך בסבלנות. תגלשו על גלים נמוכים ועם הזמן תאתגרו את עצמכם בגל קצת יותר גבוה מקודמו. החיים הם רבדים של שלבי התפתחות כך גם בגלישה ובחיזוק הביטחון העצמי.

בניגוד לרפלקס הראשוני והמקפיא שחווים חלק מהגולשים, פחד מגלים הוא בעצם דבר טוב: הפחד מעורר חושים, הגוף מגלה סימני אזהרה חיוניים ובדרכו הייחודית הוא מדרבן אתכם להעז ולהתעלות מעל עצמכם. אל תהיו אדישים או לחוצים אך תמיד תהיו קשובים לחששות ולאינסטינקטים הבסיסיים ותרשו לעצמכם לגלוש בכיף ולפחד באומץ!

You can't stop the waves but you can learn how to surf - No Fear!

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים