סקייטבורד לונגבורד - לגלוש בסטייל מחוץ לים

יולי 25, 2014

הרבה לפני שהיו כיכרות באמצע הכבישים וכשמספר הרכבים שנסעו בדרכים היו כמספר גלגלי הרכב, גלשנו להנאתנו במורדות הכביש של אשקלונה... נגד התנועה. הלונג-בורד סקייטבורד היה עבורנו מפלט לפריקת אדרנלין בימים שבהם הגלים היו נמוכים. בשעות היום ובחשכת הלילה גלשנו על כבישי העיר בסטייל אופייני של גולשים, זרקנו זנבות, עשינו סליידים וזיגזגנו במהירות מפתיעה בין נהגים המומים. הלונגבורד סקייטבורד היה עבורנו הגל שאינו נגמר, עד הרגע שבו שהיינו צריכים לדווש חזרה.... בעלייה התלולה.

בראשית
אנחנו, חבורת הסקייטרים של שנות ה-90', לא המצאנו את הגלגל וגם לא את הקרשים המאורכים, המקור ללונגבורד סקייטבורד הגיע הרחק מעבר לקו הים המקומי. כשהים היה שטוח והגלים לא היו הכי טובים, החבר'ה מקליפורניה והוואי לקחו פלטת עץ קשיח בצורה מוקטנת של גלשן והוסיפו לו ארבע גלגלים, עם מכנסי גלישה שתפרו בביתם הם חרשו את עירם בסטייל. הסצנה של הסקייטבורד שהחלה בשנות ה-60 כסימולטור יבשתי לחובבי גלישת הגלים סחפה אחריה טרנד שלם שהפך לענף נפרד שהוביל לפיתוחם של סגנונות רכיבה ועיצובים חדשניים של סקייטבורדים ובינהם גם הלונגבורדים.
 
התפיסה החברתית המגובשת בתחילת שנות ה-90' הכלילה את הלונגבורד-סקייטבורד כתחביב שעות הפנאי של גולשי הגלים והלונבורדרים בלבד. (ההארד-קור סקייטרס היו אלו שנסעו על הסקייטבורדים הקצרים עתירי הפעלולים) אם לא היו תנאי גלישה אז לפחות הזדמן לגולש הממוצע לצאת לסיבוב שיזכיר לו את ההרגשה. בגלל עדיפותם ע"י הגולשים, תפוצת הסקייטבורדים הארוכים נפוצה בעיקר בערי החוף והרכיבה עליהם התאפיינה כרגועה וקולית, בלי פעלולים ותרגילים מסובכים. ככל שהזמן עבר לונגבורד-סקייטבורדינג הפך דבר מבוקש גם בערים הרחוקות מן הקו הימי, וריכז סביבו קהל מעריצים רב שהתפתח לענף נלווה לתחרויות אקסטרים ודאון-היל.
art11
מקבל צורה
הלונבורד-סקייטבורד התפתח בקצב מהיר, טכנולוגיות חדשות התחילו להשפיע על בנייתם: ציריות טיטאניום מסיביות וקלות, לאגרים משומנים בחומר סיכה פנימי, גלגלי יורת'ן התעבו והתרחבו לשימוש בתנאי נסיעה משתנים, הקרשים נבנו מ-2 עד 11 רבדים שונים של עץ (במבוק, מייפל ובירץ') שהפכו את הסקייט לקשיח, גמיש וקל בהרבה (בהתאם לסוג הרכיבה). סקטור 9, פיוטורה, וחברות נוספות מצאו את מקומן על הבמה המרכזית והוסיפו להן חן רב בעיצובים מיוחדים. כיום, שוק הקרשים של הלונגבורד-סקייטבורדים מוצף בדגמים רבים כגון:  זנב מחודד (Pin Tail), דרופ ת'רו (Drop-Throgh), הייבריד (Hybrid) או קרוזר (Cruiser). מידות הסקייטבורדים נעים בין אורך של 84-150 ס"מ ורוחבם משתנה בין 25.4-22.8 ס"מ.
 art10art8

בטיחות מצילה חיים
למרות ההרגשה שבגלישה על הסקייטבורד, הנפילה על משטח בטון או חצץ כואבת בהרבה מנפילה על מים ועל כן יש להיזהר כפליים. הרוכבים החובבים וגם המקצוענים מתמידים לחבוש קסדה, מגיני מרפקים וברכיים וגם כפפות מרופדות להחלקה. מומלץ להתחיל ולרכוב על משטחי בטון או כבישי זפת שטוחים בכדי להכיר את הסקייטבורד ולפתח שליטה, לזגזג בכיף ולעשות סליידים מעודנים בכדי לתרגל יציבה נכונה. רק לאחר שרכשתם ביטחון ולמדתם להכיר את הקרש הארוך אפשר להתחיל לצבור מהירות בירידות מתונות ואחר כך ירידות הרים תלולות.
art4
עוצרים בולמים
חלק נכבד בטכניקה של הרכיבה על הסקייטבורד ובכדי להימנע מפציעות חמורות היא ללמוד את הדרך הנכונה ליפול ו/או לעצור. לפניכם כמה מהשיטות העקריות:
 
1. הורדת רגל היא טכניקת עצירה שקל לתרגל וללמוד אותה ויכולה להיות שימושית במצבים של רכיבה במהירות גבוהה. כשהרגל הקדמית נמצאת על הקרש, השתמש ברגל השניה לעצירה, גרור את כף הרגל על הכביש בהחלטיות ובזהירות רבה כך שתשמור על היציבות שלך (מומלץ לכופף ברכיים, ולהשתמש בכוח הגוף לדחיקה של כף הרגל על הכביש).

2. טכניקה נוספת לעצירה היא לזגזג בחוזקה כך שהסקייטבורד לא יתפוס תאוצה, הזיגזוג צריך להיות חד ורחב. שיטה זו יכולה להיות בעייתית אם עדיין לא פיתחתם שליטה מספקת בקרש שלרגליכם.
art9

3. טכניקה שמיועדת למהירויות נמוכות היא חיתוך חד וזריקת זנב שלרוב מביאה לעצירה מוחלטת בו במקום.

4. הטכניקה האחרונה היא קפיצה מהסקייטבורד שמומלצת אך ורק במקרים של חוסר שליטה מוחלט שבו עליך להציל את עצמך מסכנה ברורה ומיידית. בקפיצה מהסקייטבורד תאלץ לתרגל היפוך מסוגנן או החלקה על ישבנך, גבך או ידיך. לסקייטרים המקצועיים יש קסדה, מגיני ידיים ומרפקים שיכולים למנוע פציעות שטחיות מהגלגול / מריחה על הכביש.
בכדי להמנע מפציעות מומלץ להשתמש במגינים בכל פעם שבה אתם רוכבים.
art7

מזגזגים
חיתוכים וזיגזגים הם אחד מהטריקים הראשונים שנלמדים על לונגבורד סקייטבורדינג. בהנעה של משקל הרוכב בשילוב תנועת רגליים נכונה, הסקייטבורד ינוע לכיוון שבו תבחר. הסקייטבורדים הארוכים דורשים יותר זמן ומרחב לסיבוב ועל כן מומלץ להקדים ולתכנן את העיקול מראש.

זורקים זנב
לסליידים חזקים וזריקות זנב עליכם לצבור מהירות ותנופה. לכופף את הרגליים כמעט עד למצב ישיבה ולהפעיל כוח על הרגל האחורית בכדי שהזנב יסובב את הסקייט 180 מעלות. בסלייד שכזה מומלץ לתפוס בצידי הסקייטבורד בכדי לעזור בתנופה וכמו כן להניח את היד על הכביש להגברת יציבות ומניעה של נפילה.
art2
קרוזינג או דאון-היל
חשוב לציין שמידת הקישחות והגמישות של הסקייטבורדים מתאימים למצבי נסיעה שונים. לדוגמא: סקייטבורד שהקרש שלו גמיש לא יתאים לרכיבה במהירות גבוהה שכן תנועת הקרש מעלה ומטה יכולה לגרום לאיבוד שליטה. לרכיבה במהירות גבוהה מומלץ להשתמש בסקייט עם מידת קשיחות טובה, מפתח גלגלים רחב וציריות חזקות בעלי מקדם תנועה צירי מוגבל ונמוך.

כפי שנזכר לעיל, ישנם סוגים שונים של סקייטבורדים לכל סוג של רכיבה: הפין טיל (Pin Tail) הוא הנפוץ מביניהם לרכיבה רגועה. הדרופ-ת'רו (Drop- Through) מתאפיין בקרש עם קימור פנימי או עילי (גבעה) יחד עם גלגלים בולטים מצידיו המיועד לרכיבה מהירה וסיבובים. הסקייט ההיברידי (Hybrid) מתאפיין בעיצוב קלאסי אך קצר במידותיו, ובקרוזר (Cruiser) כמו ההיברדי הקצר יש רמפה לרגל האחורית שיכולה לשמש לתרגילים.
 
רוכבים בשיא
לונגבורד סקייטבורדינג נכנס לספר שיאי גינס על שני השיאים הבאים: ב-31.09.2010 מישו ארבן גלש במהירות שיא של 130.08 קמ"ש ורוב ת'ומס מחזיק בשיא גינס על רכיבת הסקייטבורד הארוכה ביותר כשהוא גמע 7081 ק"מ.
אז רגע לפני שאתם מתחילים לשבור שיאים ובתקווה שגם לא עצמות, תיהנו מהרגע שבגלישה על הסקייטבורד הארוך. אפשר להצליב רגליים, לעשות סוויטש פוט, ללכת לאחור ואפילו להחזיק את כל 10 האצבעות על חרטומו... ללא ספק זהו הדבר הקרוב ביותר לגלישה שביכולתו לשפר יכולות התמרון, לתרגל את תנועת הרגליים, לשפר את הסגנון, לעצור את הזמן וליהנות מה"גל" שאינו נגמר:)


כתבה מאת יואב נקש – פברואר 2012

לחצו כאן לקריאת כתבות נוספות בנושא הסקייטבורד

 

art5
צלם ים

 

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים