מגזין +

פוליאסטר על הידיים: תיקון גלשנים זה כבר לא כמו בשנות ה-70'

מאת אבי מרזוק ינואר 11, 2016

בשנות ה-70' היה מחסור בגלשנים, במתקנים, ובאנשי מקצוע מתחום הפוליאסטר. רבים מאיתנו, הגולשים, החזיק בביתם פח פוליאסטר צהוב וסמיך עם ריח ממסטל - החומר שאיתו היו גולשי שנות ה 70' וה-80' מתקנים גלשנים בחובבנות. לאחר כל תיקון שכזה השכנים היו מתלוננים על הריח החריף של הפוליאסטר והמרצפות היו מלאות בחומר דביק ואבק בכל פינה בבית... ואנחנו? מלאי אושר עד הגג כי הגלשן מוכן לסוול הבא.

פעם, בשנות ה-70' הינו מורחים קצת פוליאסטר ומשייפים - ככה היינו מתקנים גלשנים אבל כיום הזמנים שונים. ענף תיקוני הגלשנים והפיברגלס כבר מזמן הפך לתחום אומנותי בכל סוגי הגלשנים, לרבות סאפים. התפתחות שניכרת גם בטכניקת, התיקון ,המילוי, הגלאס ,הליטוש, הצביעה, השחזור ומריחת הלקה. אלו הם רק חלק מהדברים שמשמשים אותנו, מתקני הגלשנים, על מנת להחזיר את הגלשנים שלכם למצבם הקודם שיראו כמו חדשים.

תיקוני גלשנים זה כבר לא כמו בעבר, סוגי הגלשנים והחומרים שמהם מיוצרים משתנים ואיתם גם טכניקות התיקון. (בתמונה: גלשן סאפ לפני ואחרי)

תיקוני הגלשנים הוא ברובו עסק עונתי כאשר עיקר העבודה מתרכזת לקיץ. אם לומר בכנות, להתפרנס רק מתיקוני גלשנים זו משימה כמעט בלתי אפשרית ובמיוחד עם עלויות החומרים, שכירויות ועוד שלל הוצאות מסביב שכוללות גם עבודה קשה סביב השעון. את המפעל שלי הקמתי בסמוך למפעל של גופי, הלוא הוא דני אדלר יצרן גלשני PD-Surfboards, שעוזר לי עם עלויות החומרים ובכך מאפשר לי לייעל את עבודתי ולתת מענה לתושבי אשדוד והסביבה.

"...לאחר כל תיקון שכזה השכנים היו מתלוננים על הריח החריף של הפוליאסטר והמרצפות היו מלאות בחומר דביק ואבק בכל פינה בבית... ואנחנו? מלאי אושר עד הגג כי הגלשן מוכן לסוול הבא..."

התיקון הראשון שלי

את תיקון הגלשן הראשון שלי לא אשכח לעולם. לפחות 5 פעמים חזרתי על השיוף כי בכל פעם התיקון נפתח מחדש. הפוליאסטר נזל לכל הצדדים, הזעתי גלונים, קיבלתי עצבים והגעתי למצב של תסכול... למעלה מ- 3 שעות עבודה נטו לתיקון זעיר שעלותו כמה עשרות שקלים. עם הזמן לומדים להכיר את כל סוגי הגלשנים, את סוגי הפיצוצים והחומרים שאיתם ניתן לעבוד בדרך הקלה, הטובה, המהירה והאיכותית ביותר. - אשתף אתכם בבסיס הידע שרכשתי בזיעת אפי.

הכל ניתן לתיקון אך זה תלוי בכם. אם יש פיצוץ בגלשן צאו מהמים, יבשו אותו והעבירו אותו לתיקון. אל תגלשו עם פיצוצים חשופים כי אחרת זה יחמיר ויכול להיות יקר ובלתי הפיך. (בתמונה: תיקון שבירה)

בענף גלשני הגלים ישנם שלושה סוגי גלשנים עיקריים:

  1. גלשני EPS – גוש קצף מצופה בפיברגלס ואפוקסי נוזלי  ,
  2. סאפ EPS  - מצופה בקרבון / פיברגלס / עץ  (תלוי בסוג הסאפ)
  3. גלשני UP - עשויים מקצף פוליארטן מוקצף בציפוי פוליאסטר ופיברגלס.

*כמובן שיש עוד הרבה סוגים וטכנולוגיות בניה של גלשנים אך רובם מתבססים על קצף EPS.

להיכנס לסשן  עם פיצוץ זה לא בריא לגלשן ובמיוחד גלשני EPS שצפיפות הכדוריות נמוכה ביחס ל- PU (קצף הפולארית'ן). בפיצוץ שנגרם לגלשן המים חודרים למרכז הגלשן וזה הופך את משקלו לכבד יותר. ככל שיחדרו יותר מים אתם תאלצו לשלם מחיר גבוה יותר על התיקון ולעיתים הנזק יהיה גם בלתי הפיך.

אפשר תמיד לתקן לבד אבל עדיף לתת לבעל מקצוע מיומן. (בתמונה: תיקון בית חרבות).

כיצד להמנע מנזק חמור לגלשן?

יש פיצוץ? דבר ראשון צאו מהמים. מומלץ שתחזיקו ברכב תמיד דבק אלומניום (דבק מזגנים) שאותו ניתן לקנות בכל חנות כלבו, במידה והפיצוץ בגודל סביר אז  אטמו אותו עם הדבק וחזרו לגלוש. במידה ואין לכם  דבק שכזה ובמקום זה תאטמו את הפיצוץ בשעווה, זה יהרוס את קצף הגלשן והנזק יהיה גדול יותר. באופן כללי, המלצתי היא שיהיה לכם גלשן נוסף בבית כי חבל לפספס סוול מושלם. מי כמוכם יודע שעד שמגיע גל בארץ אפשר לחכות ימים רבים, אז תדאגו שיהיה תחליף לגלשן עם פיצוץ.

הדבקת נייר כסף, אפוקסי פלסטלינה וכל מני שיטות הזרקה, הם אינם דרכים טובות לתיקון לגלשן. הם אינם אוטמים את חדירת המים לגלשן ומה גם שזה לא נראה אסתטי. בשלב מאוחר יותר יהיה לכם קשה למכור את הגלשן וכמובן שהעבודה של המתקן תהיה כפולה. אטמתם עם נייר כסף? בסוף הסוול תדאגו לתקן את הגלשן.

כמו חדש. סאפ לאחר תיקון בסדנא של אבי. קשה לדעת איפה היה הפיצוץ...

רוצים לתקן לבד?

תיסלם. ל- Handy Mans שבינינו זו יכולה להיות חוויה מאתגרת .אני תמיד נותן פוליאסטר בד וניירות שיוף לגולשים שרוצים לנסות ולתקן לבד. לפני הכל רצוי שתדעו מאיזה חומר בנוי הגלשן שלכם - לא פעם מצאתי את עצמי מול לקוח שניסה לתקן לבד גלשן EPS עם פוליאסטר. הנזק שנגרם הוא עצום ובלתי הפיך. EPS רגיש לפוליאסטר והוא ממיס את הקצף (!) כך שהפיצוץ הקטן שהיה לכם יכול להפוך גדול פי כמה.

"...ענף תיקוני הגלשנים והפיברגלס כבר מזמן הפך לתחום אומנותי בכל סוגי הגלשנים, לרבות סאפים. התפתחות שניכרת גם בטכניקת התיקון, התיקון ,המילוי, הגלאס ,הליטוש, הצביעה, השחזור ומריחת הלקה..."

כמעט לכל אורך מישור החוף הישראלי ובכל עיר יש סדנאות פרטיות לתיקון גלשנים או מפעל ייצור, לכן מומלץ תמיד להתייעץ לפני ולוודא את סוג הגלשן שברשותכם. אל תזלזלו בגלשנים שלכם והקפידו להחזיק בבית גלשן ספייר. תתקנו את הגלשנים בזמן תקופות יובש וכך תהיו מוכנים לסוול הבא וזה ימנע מכם את הלחץ של "מתי הגלשן מוכן?"

רוצים שמישהו יתקן עבורכם?

בעוד שאנו ערים למחירי הגלשנים הגבוהים בארץ אל מול העלויות הזולות בחו"ל, לא ניתן להתעלם מהעובדה שבשירות תיקוני הגלשנים בארץ תשלמו חצי מחיר לעומת מה שהייתם משלמים במדינות המפותחות בעולם, לדוגמא : על תיקון של פיצוץ בגודל 2" בגב הגלשן (פוליאסטר) תשלמו בארץ בין 80-100 ש"ח בעוד שבקליפורניה תשלמו לא פחות מ-45 דולר (200 ש"ח) לפיצוץ בסדר גודל כזה וזה לא בהכרח יכלול צביעה.

לא לפחד, זהו אבי מרזוק ולא ג'ייסון מיום שישי ה-13 :) מתקן הגלשנים המקצועי מאשדוד וכותב כתבה זו.

ולסיום, על דלת מתקני הגלשנים יופיע תמיד אותו השלט:

  • אנחנו  לא עובדים 24 שעות
  • כשיש גלים אנחנו גולשים 
  • אי אפשר לתקן גלשן בשעה
  • לפני ביקור בסדנא הורידו חרבות וליש
  • אם אנחנו לא עונים זה בגלל שהידיים שלנו מלאות בפוליאסטר :)

מאחל לכם מלא גלים, ולכל עצה ועזרה אתם מוזמנים לפנות אליי - אבי מרזוק.

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
אבי מרזוק

בן 28 מאשדוד, גולש גלים מגיל 12 (לונגבורד ושורט בורד). בעל עסק לתיקוני גלשנים כבר 5 שנים, ובמקביל לומד כסטודנט. החוף המועדף עלי הוא "השובר" באשדוד. לתיקונים 052-5706099. פייסבוק Avi Marzouk

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים