מגזין +

מתלה גלשן לאופניים: לרכוב אל הגלים עם גלשן לצד גלגלים

מאת יואב נקש יולי 24, 2015

אם נצא מנוקדת הנחה שמרבית הגולשים גרים במרחק קצר מן הים אז מדוע ישנו הכרח לנסוע את הקילומטר- שניים ברכב?  השימוש באופניים ככלי תחבורה לגלישה נהוג במדינות רבות ברחבי העולם, לעומת זאת בישראל השימוש באופנים נהוג בעיקר בעיר הגדולה ת"א וגם שם זה בגלל הכרח של זמן, כסף ומחסור במקומות חניה. אז אם נמאס לכם מהריטואל הקבוע של "אבא אני יכול לקחת את הרכב?" אמא, תבואי לאסוף אותי בשעה..." או "אחי, תעבור דרכי" ואם יש ברשותכם זוג אופנים במחסן אז הגיע הזמן לשמן את השרשרת ולהתאים לו מתלה לגלשן.

 מתלה גלשן לאופנים

השימוש במתלה אופניים לגלשן היא דרך מצוינת להגיע אל חוף הגלישה בקלות רבה, לבדוק את החופים לכל אורכם ולעצור ולהחנות את האופנים בכל פוינט שבו תחפצו. למתלה אופניים לגלשן ישנם מספר יתרונות גדולים הן מבחינה גופנית והן מבחינה כלכלית. אם תיעזרו באופנים במקום ברכב הפרטי תוכלו לחסוך כסף רב על דלק ובמקרים מסוימים גם על חניה. בעצם הרכיבה על האופנים תוכלו לקחת חלק אקטיבי בהפחתת פליטת גזי חממה. רכיבה על האופניים מהווה גם דרך מצוינת להתחמם לפני סשן הגלישה, למתוח את השרירים ובכך לאפשר לכם גלישה איכותית.

art1

להחזיק את הגלשן ביד אחת כשהיד השניה אוחזת בכידון האופנים היא דרך מאוד מסוכנת לרכיבה שיכולה להיגמר בנפילה, פציעה גופנית ונזק אדיר לגלשן. רכיבה כזו אינה מומלצת ועל אחת כמה וכמה אינה מהנה כלל...! במיוחד עבור כך ובכדי להימנע מהסכנה ישנם כמה סוגי מתלים שיעשו לכם את החיים קלים ובעזרתם תוכלו לרכוב אל הגלים.

מתלה אופנים צידי – Side Rack

זהו המתלה הפופולארי ביותר, די סטנדרטי כשמדובר במעמד לגלשן המחובר לאופנים שבנוי משתי צינורות מעוקלים שיוצאים מנקודת עגינה אחת (מתחת למושב הכיסא) ומרופדים בספוג. הגלשן מותאם היטב לצד האופנים, ומאפשר מספיק מקום בכדי לדווש ולשמור על הגלשן בטוח ושלם.

art7

היתרון הגדול של המתלה הצידי הוא היעדר התנגדות הרוח והביטחון. בעת הרכיבה הגלשן חותך את הרוח עם כיוון הנסיעה בשעה שהגלשן נח על מצע רך על צידו כשהוא קשור ברצועות המונעות ממנו לזוז. הבעיה היחידה עם מתלה הצד הוא שהוא הופך את שטח האופנים לרחב יותר ובכך ישנה סכנה (לרוכב שאינו מנוסה) להיתקל באנשים או לפגוע במשהו בעת הרכיבה.

כמה זה עולה?

מחירם של מתלים צידיים לאופנים נעים בין 150-40 דולר (טווח מחירים המופיע באינטרנט). בארץ יש למספר חנויות מלאי קטן ביותר וזאת בעקבות מחסור בביקוש – המחירים בארץ יותר יקרים. אבל אם תרכשו באינטרנט תאלצו לשלם גם את המשלוח מחו"ל וייתכן שהמחיר ישתווה לזה שבארץ – זה נתון לשיקולכם. כמו כן ניתן לבנות מתלה "עשה זאת בעצמך" ב-50 ¤ כפי שמופיע בהמשך הכתבה.

מתלה אחורי – Rear Mount

במתלה זה הגלשן ממוקם מעל צמיג האופנים האחורי (כפי שמופיע בתמונה), שתי זרועות V היוצאות מציר הגלגל האחורי עם רצועות לקשירת הגלשן (נקרא גם בשם Huntigton Rack).

art4

המיקום של הגלשן מאפשר מעבר נסיעה בטוח בין הולכי רגל ובין תנועת כלי הרכב בכביש. מיקומו הגבוה של הגלשן יכול להוות בעיה בשליטה כי בפרישתו הנוכחית הוא הופך לשמש כמעין מפרש ולגרום לתזוזות לא רצוניות בעת הרכיבה. בעיה נוספת שבה נתקלים רוכבים היא שפשוף הגלשן בגלגל האחורי או החלקה של הגלשן על הרצפה זאת בעקבות קשירה לא נכונה. אם מחזקים את הרצועות בצורה הדוקה הן יכולות לגרום נזק לגלשן, אם לא קושרים את הרצועות הדוק מספיק הגלשן יחליק מטה. בשימוש במתלה זה מומלץ לרפד את צידי הגלשן במגבת ולהדק את הרצועות.

כמה זה עולה?

מתלה זה יחסית זול מהקודם והוא מוצע למכירה באינטרנט בטווח מחירים של 25-50 דולר.

מתלה אחורי אנכי

מתלה זה הוא שיפור של המתלה הקודם ונראה כפתרון נשיאה אולטימטיבי בטוח לגלשן ולרכיבה בטוחה בין אנשים ורכבים. מתלה זה מחזיק את הגלשן בצורה אנכית בחלקו האחורי של האופנים וממוקם בדיוק מאחורי גבו של הרוכב ובגובהו.

art2

הגלשן מונח לצד הגלגל ונקשר בתחתיתו דבר שמונע החלקתו אל הרצפה ושפשופו בצמיג האופנים. בצורה זו שהגלשן מונח זקוף ניתן להתאים גם כל סוג אחר של גלשן, ארוך או קצר אך בעיית משבי רוח צד חזקה יכולה עדיין לגרום לאי נוחות בתמרון האופנים שבו הגלשן ישמש כמפרש...

כמה זה עולה?

את המתלה ניתן לרכוש בין-25-50 דולר באינטרנט והוא מוצע בשני דגמים: האחד הוא מתלה עם הרכבה עצמית וקלה של פלאח עם ברגים והשני הוא המתלה בלבד לריתוך קבוע על ציר הגלגל.

הוסיפו אותנו כחברים בפייסבוק ו/או הרשמו לסרף-לטר של צלם ים והשארו מעודכנים בכל מה שחדש!

מתלה עילי

ידוע גם בכינוי המתחכם "מתלה פלינסטונס" (Flinstone's Rack), ובמונח הבסיסי: גגון לאופנים. מתלה זה בנוי משתי צינורות גבוהים שממוקמים מצידו הקדמי והאחורי של האופנים, מעל ראשו של הרוכב, כשבחלקם העליון מרותכים שתי מוטות מאוזנים שעליהם מניחים את הגלשן וקושרים ברצועות. על אף המראה המצחיק, גגון זה הוא בהחלט שימושי, בטוח וקל לנשיאת גלשן אחד או יותר ובאורכים שונים. עם מתלה זה התנגדות הרוח היא מינימלית אך עדיין קיימת. בעיות אפשריות נוספות מהתקנת גגון זה הוא גובה הגולש, שכן רצוי להתאימו לגובה הרוכב כך שלא יאלץ לרכוב כשראשו מוטה או נוגע בתחתית הגלשנים. המוט הקדמי יכול להפריע מעט למרחב הראייה בנסיעה. אבל למרות הכל למתלה זה דבר המייחד אותו מכל והוא האפשרות לנסוע בצל...:)

art9

כמה זה עולה?

ערכת KIT של הגגון עולה בין 50-100 דולר באינטרנט אבל תמיד ניתן לבנות לבד ולחסוך כסף רב.

מתלה נגרר

למרות שהוא מעוגן לאופנים, מתלה גלשנים זה שונה מקודמיו כי הוא נגרר וגם יקר. זהו כנראה הפתרון היעיל ביותר אך מתאים בעיקר לגלשנים ארוכים (Longboard , SUP).

art5

הנגרר מעוגן לציר מפרקי מתחת למושב הרוכב עם מוט קצר שעל קצהו מניחים את חרטום הגלשן. ממוט זה נמתח חבל או מוט נוסף (שניתן להארכה) המחובר בתחתיתו לזוג גלגלים. הנגררים מאפשרים לסחוב את הגלשן ללא משקל יתר על האופנים, או/ו בצידיו ולרכוב בנחת ובהנאה ללא ההפרעה. כמו בכל מתלה גם לנגרר יש חסרונות וזאת בגלל אורכו ויכולות התמרון על הכביש ובין אנשים.

כמה זה עולה?

מחירם של הנגררים נע בין 100-500 דולר וזאת מכיוון שישנם מספר דגמים שמאובזרים עם תיק מנשא למגבת, חליפת הגלישה או כל ציוד נוסף שירצה הגולש לקחת עימו יחד עם סגנונות עיצוב ומקדמי בטיחות ומנעולים.

אופני גלשן Eco Bike - העתיד בנשיאת גלשנים

לאלו מכם שמעוניינים באופניים שמטרתם העיקרית היא נשיאת גלשנים אז הפתרון העתידי נמצא ממש מעבר לפינה בצורת אופני קונספט חלליים...

האופנים האלו שעוצבו בהשראת הגלים ע"י המעצב התעשייתי גאגי פרימאנאטה פותרים את בעיית נשיאת הגלשנים והמתלים המגושמים בדרך מאוד ייחודית ופורצת גבולות. חרטום הגלשן ננעץ מתחת למושב הרוכב ומונח על שתי מסילות מרופדות שאותן ניתן להתאים בהתאם לרוחב הגלשן. הדיווש הופך להיות קל, חזק וללא גרר מיותר של רוח. אופניים אלו טרם יוצרו ועל כן אין עליהם תג מחיר.

עשה זאת בעצמך – מתלה צידי ב-50 שקלים

מעבר לכסף צריך להשקיע גם קצת זמן בתכנון ובעבודה. לפניכם דרך קלה וזולה באופן משמעותי להכנת מתלה צידי:

art6

חומרים:

  • צינורות פלסטיק או צינור אחד ארוך (PVC)
  • 4 מפרקים לחיבור הצינורות מפלסטיק
  • מפרק T מפלסטיק
  • מלחציים לצינורות
  • דבק מגע
  • מבודד / אטמים לצינורות
  • חבל נמתח

כלי עבודה:

  • מסורית
  • מברג
  • מקדחה

* הוראות הכנה בקישור הבא ובקליפ המצורף:

אז בפעם הבאה שאתם מניעים את הרכב, קחו בחשבון שיש לכם דרך קלה עוד יותר לרכוב אל הגלים בכדי לרכוב על הגלים...:-)

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

ווידאו

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים