מגזין +
מגזין +צילום ואומנות ← ''זכרונות מלוחים'': תערוכת הצילום של ינאי דיטש עושה הרבה מתוק מהכחול

''זכרונות מלוחים'': תערוכת הצילום של ינאי דיטש עושה הרבה מתוק מהכחול

מאת שני ברטל אפריל 16, 2016

ינאי דיטש הוא איש אשכולות. את תחילת דרכו עשה כמעצב פנים, מאוחר יותר החל ליצור ולפסל ביד ובהמשך לקח את האהבה לצילום ושילב אותה באמנות שלו. את היצירות של דיטש אפשר לפגוש בתערוכה "זכרונות מלוחים" - שם מוצגים לראווה צילומים אשר לקוחים מטיולים שלו ברחבי העולם. הצילומים מודפסים על סוגים שונים של עץ בשילוב חומרים ממוחזרים או חומרים שמקורם מן הטבע - מטרת יצירותיו היא הבעת מסר מחאתי שקשור בשמירה על סביבה ירוקה.

בעקבות תאונת דרכים שעבר, לאמן ינאי דיטש היה הרבה פנאי לשבת בבית ולחשוב עם עצמו. הוא נזכר שאחד החלומות האולטימטיבים שלו היה לפתוח תערוכה שתציג את האמנות שלו באופן עצמאי ומהר מאוד הבין שאין לו יותר מדי זמן לבזבז והחליט לקחת את עצמו בידיים ולממש. החזון לתערוכה "זכרונות מלוחים" באה לאגד תקופה של למעלה מ-20 שנה של טיולים מסביב לעולם ובמרחבי אוקיינוסים וגלים. נפגשתי עם ינאי בתערוכת הצילום שלו בחנות מותג הגלישה האוסטרלי "Insight" הממוקמת בדרום תל אביב ולאחר סיור קצר בחנות התיישבנו לשיחה מרתקת סביב התערוכה והצילומים אשר מוצגים בה.

חנות האופנה "Shpitz Insight" הפכה ללכמה רגעים גלריית אמנות של "זכרונות מלוחים" (צילום" ינאי דיטש)

ינאי דיטש (38), הוא אמן ויוצר עצמאי בעל תואר ראשון בעיצוב פנים. בתחילת דרכו הוא עבד בעיקר בתחום העיצוב המסחרי ובהמשך בעיצוב ומכירה של רהיטי יוקרה בבוטיקים נחשבים בתל אביב. כיום הוא מתמחה בצילומי עיצוב פנים ומוצרים ונותן שירותי צילום למעצבים ואדריכלים בארץ ובעולם. במקביל הוא ממשיך ליצור ולפתח קו אמנות אישי מבוסס צילום. שמו המסחרי הוא " "I yanai " ואת התערוכה זכרונות מלוחים, שאותה הרים במו ידיו ובעזרתו האדיבה של איתי פלשקס שהעניק לו את חלל התצוגה, הוא מכנה בשם "I Yanai Art Show".

 "זה היה תחביב שפיתחתי עם השנים, שילבתי בו את הידע של עיצוב פנים והפכתי אותו למקצוע. העולם של עיצוב הפנים והעולם של הצילום נפגשו וכך נולדו היצירות שאותן ניתן לראות בתערוכה."

כל הטכניקות וחומרי הגלם שינאי משתמש בהם בתערוכה מגיעים מהרקע שלו בלימודי עיצוב הפנים. "למדתי על הרבה סוגים של חומרים וגיליתי שמה שבאמת מושך אותי זה חומר וטקסטורה. לכל חומר יש את המרקם שלו. המשיכה שלי הייתה לחומר שמקורו מהטבע אבל לשלבו עם הטכנולוגיה של היום שמאפשרת להדפיס על סוגי חומרים שונים". בין שלל כשרונותיו נדמה שהדבר המפתיע ביותר הוא שינאי מעולם לא למד צילום. "זה היה תחביב שפיתחתי עם השנים, שילבתי בו את הידע של עיצוב פנים והפכתי אותו למקצוע. העולם של עיצוב הפנים והעולם של הצילום נפגשו וכך נולדו היצירות שאותן ניתן לראות בתערוכה."

הדפסה על זכוכית "מדובר באומנות נדירה מסוגה" (צילום: ינאי דיטש)

מרבית החומרים שבהם דיטש משתמש הם חומרים טבעיים אך מבין כולם הוא הכי אוהב להדפיס על עצים. "יש לי למעלה מ- 10 סוגי עצים שונים בסטודיו בהרצליה. אני בוחר את כל העצים ומתאים אותם לאופי של האימג'. כשאדם כלשהו מתחבר לויז'ואל מסוים אז אנחנו ביחד מתאימים לו את סוג החומר. זה תהליך מורכב שדורש הבנה של החומר. למזלי יש לי את הנסיון והידע להתאים את האמנות שלי לכל חלל". בין הדברים הראשונים שאפשר להבחין בהם בתערוכה הם תצלומי הקנבאס שמוצמדים לעץ אורן. "מדובר בעבודת יד שבמהלכה אני חותך את העץ לפי מידה ומצמיד לו בהדבקה את הקאנבס ויש גם וו תליה ולוגו שלי".

"יש לי למעלה מ-10 סוגי עצים שונים בסטודיו בהרצליה. אני בוחר את כל העצים ומתאים אותם לאופי של האימג'. כשאדם כלשהו מתחבר לויז'ואל מסוים אז אנחנו ביחד מתאימים לו את סוג החומר."

היצירה הכי מורכבת שינאי מציג בתערוכה היא תיבת שילוט של העירייה שיצאה משימוש. "מצאתי אותה בפח הזבל. היא עשויה מאלומיניום ובמקור הייתה צבועה בגוון צהוב ומלאה בשריטות ואני שפצתי אותה. זאת תיבת שילוט עם דלת נפתחת ובתוכה צילום של דייג אינדונזי. לקופסא יש מפתח אלן שגזרתי וריתכתי והוא בצורת Y שמסמלת את האות הראשונה בשם שלי." התיבה הפכה לסימן היכר מרכזי של התערוכה וממוקמת במרכז חלל התצוגה שלה.

פורטרט של דייג אינדונזי במסגרת מקורית שנמצאה במחסן מחזור ברזל בת"א (צילום: ינאי דיטש)

דבר נוסף שאפשר למצוא בתערוכתו של דיטש הוא הדפסה על זכוכית. "לקחתי אחד מהצילומים שלי, הדפסתי אותו על זכוכית ובניתי לו שתי רגליים מעץ אפריקאי מלא בשם בבינגה. מדובר באמנות נדירה מסוגה."  

יצירה נוספת שבולטת בתערוכה היא קוביה אקרילית עם אפקט תלת-מימדי."הצילום שמודפס עליה נעשה מתחת למים ומתעד תופעה בשם 'וורטקס' - זוהי צורת אנרגיה מסולסלת שהגל מייצר במהלך תנועת השבירה".

קוביה אקרילית עם אפקט תלת-מימדי (צילום: ינאי דיטש)

בגלריה ישנן גם כמה יצירות שנעשו בטכניקת סובלימציה באלומיניום. מדובר בנייר כימי שעליו מדפיסים את הויז'ואל במכבש מיוחד עם חום. יש ריאקציה כימית בין שני החומרים והאימג' נטמע בתוך החומר. "על הקיר המרכזי של התערוכה אפשר לראות סובלימציה באלומיניום בתמונה של גל שמתקפל מתחת למים. היופי בטכניקת ההדפסה הזו היא העמידות המרשימה שלה והאיכויות היוצאות מן הכלל. בנוסף , על הקיר תלוי הציוד שאיתו אני מצלם בים, הסנפירים ו'ההאוסינג' של המצלמה - מארז מימי שיש לו חיבור אלחוטי למצלמה וכך אני מתפעל אותה מתחת למים.

סוג של וורטקס - צילום מתחת למים של גל "מתקפל" (צילום: ינאי דיטש)

על המדף העליון של הקיר המרכזי מונחת יצירה שמורכבת מצילום של אלמוג מוח בהדפסה מיוחדת על-גבי עץ טיק אינדונזי. ממבט בתמונת תקריב זו אפשר ממש להרגיש את המרקם של האלמוג שנראה כמו מפה מהודרת ולבנה של שולחן שבת - פאר היצירה (תרתי משמע).

צילום שמאוד קרוב ללבו של דיטש ושמופיע בתערוכה הוא פוסטר מחאתי שיצר ב-2008. "זה צילום של גל בחוף גורדון בת"א שעליו שתלתי זבל. למטה כתבתי 'ישראל 2020' וזאת בכדי להמחיש מה עלול לקרות כאן בעוד כמה שנים במידה והזיהום הסביבתי ימשך - תמונה שבעצם חוזה את העתיד. זו דרך ביטוי בוטה בשביל לקדם את הנושא של מודעות לשמירה על משאבי הטבע - עמותת 'צלול' השתמשה בפוסטר הזה בקמפיינים שונים. אני פעיל בעמותת צלול כבר 12 שנה ומקדם כל מיני נושאים הקשורים לאיכות הסביבה, ים ולסביבה החופית, וזה כאמור, רק אחת מהדרכים".

אלמוג מח מאינדונזיה. "אי אפשר להינות מאלמוג בטבע באותה מידה שאתה יכול להינות ממנו כשהוא מופיע בצילום" (צילום: ינאי דיטש)

השקפת העולם של דיטש ניכרת ביצירות שלו באופן שבו הוא מתעד את העולם מנקודת מבטו האישית. "הבנתי שיש לי ייעוד נוסף בחיים האלה והוא לשתף את היופי של העולם ולהכניס בו עוד יופי משלי שאני יצרתי. לא לכולם יש זמן לטייל בעולם אז אני רוצה שאנשים באמת יראו מה קורה שם בחוץ." מדובר כאמור בתיעוד שקשור בעיקר לעולם הטבע והמים ובחלק מהצילומים מופיעים פרטים שהעין האנושית לא יכולה לראות בלייב. אני מכנה אותם 'רשמים ויזואלים'. כמו למשל האלמוג מוח שמופיע בתערוכה. אי אפשר ליהנות מאלמוג בטבע באותה דרך שאפשר להינות ממנו כשהוא בצורת הדפס מיוחד אצלנו בבית. זאת פשוט חוויה שונה. בלייב אתה לא יכול לגשת אליו ולבחון אותו כמה שבא לך וזה היתרון של צילום והדפסה". מעבר למטרה של ינאי להציג את היופי של העולם המטרה שלו היא לגרום לאנשים להעריך את הטבע ולשמור עליו יותר."זאת השורה התחתונה של השיתוף שלי לעולם.המטרה האולטימטיבית היא להעלות את המודעות".

צילום עם מסר של מחאה - גל של זבל בחוף גורדון בתל אביב (צילום: ינאי דיטש)

                                                              ****

עם הכישרון המולד ליצור ולצלם את העולם מזווית של מעצב פנים ונקודת מבטו הסביבתית, האמנות של ינאי מחבקת את הטבע ומבקשת להעלות מודעות בקרב כולם לשמירה על העולם. בכל אותו פרק זמן שיצירותיו הוצגו בחנות, התערוכה הספיקה לצבור באז גדול בקרב הקהילה חובבת האומנות והים. לאור הביקוש וההצלחה בכוונתו של דיטש להציג את התערוכה בלוקיישנים נוספים ברחבי הארץ.

אם ברצונכם להתרשם מיצירות נוספות של ינאי דיטש ולדלות מידע נוסף על התערוכות הבאות, ניתן ללקט את המידע ולפנות אליו ישירות דרך הפייסבוק, באינסטגרם ובאתר i-yanai.com

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
שני ברטל

בת 26, ילידת ראש העין. בעלת אהבה גדולה למוזיקה וז'אנר הרוק, רגאיי וגלישה בפרט. כותבת שירים מגיל שמונה ובהמשך התפתחה גם האהבה לכתיבה יוצרת. אמן אהוב: בוב מארלי משפט השראה: "Live in the sunshine, Swim the sea, Drink the wild air" המשפט מקועקע על רגלו של בן זוגי.

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים