הסלייטר של האייר: תבחרו מספר בין 540 ל-720

מאת יואב נקש נובמבר 10, 2014

קבלו תיקון: קלי סלייטר עשה אייר 720 בפורטוגל ולא 540 כמו שנטען... או שבעצם זה היה 900? או שבכל זאת 540...? בקיצור, רק קלי סלייטר יכול לפתוח את תיבת הפנדורה של הגולשים ולהוציא את כל הספקולנטים, המוהנדסים, היודעי דבר והסופרי סיבובים שקיימים בעולם שיציגו את התאוריות הנומריות שלהם למספר סיבובי גלשן באוויר. המצחיק בכל העניין? שאף אחד לא מסכים עם האחר ולכל אחד יוצא מספר שונה.

art3קלי סלייטר עשה אייר! יופי, עד כאן הכל דבש. אבל כשמוסיפים את המספר בסוף המשפט אז מקבלים עקיצות דבורים מכל רחבי העולם. המשוואה מאוד פשוטה: שני סיבובים מלאים באוויר כפול 360 שווים ל-720 - זה גם המספר שאליו שואף להגיע אלוף העולם. אבל את האייר שסלייטר עשה בפורטוגל העולם ספר אחרת ונקב במספר 540 - שזה בעצם סיבוב וחצי באוויר. במשך יממה לאחר האייר המפורסם הייתה תמימות דעים בנוגע למספר עד שמישהו עצר את כל ההתלהבות ואמר "כן, אבל...".

במקום ששיחת היום בנוגע לאייר תהיה "כיצד לא נתפס לסלייטר הגב", השיחה נסובה סביב מספר הסיבובים שעשה והאם היה זה 540 או 720 מעלות. זהירות ספוילר: כבר עכשיו אני אומר לכם שאת התשובה המוחלטת אתם לא תמצאו בסוף הכתבה הזו. מדוע? מכיוון שיש מספר אסכולות מתחכמות שאין להם חוק כתוב - גם לא במתימטיקה. רוצים דוגמא? האם הסיבוב של ה-180 מעלות לאחר הנחיתה נחשב בתרגיל הכולל של האייר? כי אם כן, אז סלייטר באמת ביצע 720 מעלות והעולם בעצם המעיט מיכולותו. אבל רגע, הוא בכלל התחיל את האייר עם 180 מעלות של ברירת המחדל (הסבר בהמשך)... שאם מחשיבים גם אותם אז סלייטר כבר מגיע למספר האסטרומנומי של 900 מעלות! אתם מבינים את הבעיה או שגם אתם כבר מרגישים מסובבים? בינתיים קחו לדוגמא גם את האייר 720 של אלבי לאייר (Albee Layer) ותגלו שגם שם יש ספקות שיעלו אצלכם את אותן השאלות.

יש לכם כוח לעוד סיבוב? אז קדימה בהסבר. ברירת מחדל של תרגיל אוויר (AIr) הוא 180 מעלות. הגולש עולה על פני הגל לקפיצה ונוחת לאחר חצי סיבוב כשפניו אל השבירה. כשמבצעים את תרגיל האייר הבסיסי על רמפה בסנואובורד ובסקייטבורדינג, החצי סיבוב הזה נכלל בשקלול של מעלות הביצוע ואילו בגלישה הסיבובים מתחילים מאפס ונספרים רק כשהגולש נמצא באוויר. ההסבר לכך שה-180 הראשוני אינו נחשב הוא בגלל זווית העלייה לגל שמשתנה לפי תנאי השבירה. כפי שכבר צויין לעיל הנושא מסתעף עם הנחיתה ב"פייקי" (Fakie) כמו בסקייטבורד כשזנב הגלשן ראשון ואח"כ עוד חצי סיבוב להתיישרות. גם במקרה זה הדעות חלוקות: האם יש להחשיב את החצי סיבוב או שלא.

בינתיים בעולם כבר החליטו שסלייטר ביצע אייר 720 והוסיפו לכותרת הסרטון המקורי עוד 180 מעלות. גם אני רציתי לנסות ולאמת את מה שחושבים כולם וצפיתי בסירטון בהילוך איטי כשאני סופר: "אחד... שניים... ו... שניים וקצת. או שבעצם זה היה אחד ושלושת רבעי..." ספרתי עד שהראש שלי גם הסתובב ואת האמת שאין לי מושג מי כאן הצודק. האם החוקים של ביצועי הגלישה הם כה רופפים שאף אחד לא יכול  לנקוב במספר רשמי ואנו נתונים לחסדי "שיטת העדר" העולמית? האם על הגלישה ללכת לפי חוקי הסקייטבורד והסנואובורד וכיצד מחשיבים את הנחיתה על החרטום או על הזנב? והאם בכלל אפשר לקבוע בגלישה מספר סיבובים עד נחיתה כשיש עוד תנאים מגבילים שאינם מוחלטים כגון הנחיתה על קצף הגל שאינו משטח ישר ומוצק?

על המשתנים, האפשרויות, הדעות והעדויות אפשר לכתוב ספר שלם אבל בשביל לנסות ולהסביר את ההבדל בין מעלות הסיבובים אולי עדיף שניתן לסלייטר להדגים. היה מעניין לשמוע את דעתו על כמה סיבובים הוא חושב שהיו באייר שלו. ומה דעתכם? על איזה מספר אתם חושבים? הצעה: תבחרו מספר בין 540 ל-720. בחרתם? יופי :)

 
שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים