גלים של בריאות: הגלישה כרפואה משלימה

יולי 25, 2014

לגולשים רבים, מהווה הגלישה "מרפא לכל". ואולם, בעת ובעונה אחת כדאי שתדעו כי ישנם רבים להם הגלישה מהווה מעין אמצעי טיפולי – רפואי ספציפי. בהמשך לכך, הולכים ומתרבים המחקרים המצביעים על יכולתו של ספורט הגלישה לסייע בטיפול והקלה של תסמונות שונות ובד בבד – מתחילים רופאים ומטופלים כאחד להבין את הערך המוסף הפוטנציאלי העצום הטמון בספורט זה.

מתברר, שהשתתפות קבועה בספורט הגלישה לא רק מעודדת את קידום הבריאות הכוללת, שביעות הרצון ההישגית ותחושת ה – Well-being, כי אם גם מספקת תרגול פיסי ממשי – על כל יתרונותיו הגופניים – ומעניקה לגולשים "בונוס" נוסף, בדמות השפעותיה המועילות של ההידרו-תרפיה, הבאה לידי ביטוי באמצעות מגעם הרציף של מי הים בגופם.

גלים של בריאות: הגלישה כרפואה משלימה Surf-Med: Syndrome treatments and healthy food

גלישה לנפש בריאה

העדויות שנצטברו מצביעות על כך, כי ספורט הגלישה עשוי לסייע באופן מובהק לא רק לטיפול בתסמונות בריאותיות "זניחות" – כי אם גם לבטא את השפעתו המועילה בהתייחס לליקויים תפקודיים משמעותיים בבריאותו של האדם, כדוגמת: אוטיזם. כידוע, האוטיזם מהווה מצב רפואי מולד המתבטא בהפרעות קוגניטיביות – עצביות ואשר, על פי הגישה הרווחת, אין אנו יודעים להצביע בבירור על מקורו המדויק, כמו גם יכולים להציע לו מרפא כלשהו. זאת ועוד, הממצאים המדאיגים מצביעים על כך כי תופעת האוטיזם הולכת ותופסת ממדים של "מגיפה" – ייתכן עקב סיבות כדוגמת: עודף קרינה, תזונה לקויה של האם וחשיפה מוגברת של גופה לחומרים רעילים ומתועשים (לשם ההמחשה, על פי האומדנים המשוערים בארה"ב, אחד מכל 100 ילדים, לערך, מאובחן כיום כאוטיסט – נתון המהווה "קפיצה" דרסטית ומדאיגה לעומת שכיחותה של התופעה בדורות קודמים). וכך, בזמן שיותר ויותר משפחות תרות אחר כל אמצעי אשר יוכל להקל על מצבם של ילדיהם, נמצא כי ספורט הגלישה עשוי לצמצם במידה ניכרת את התבטאותם של מרכיבי התנהגות ספציפיים המאפיינים את הילדים האוטיסטים ובראש ובראשונה: נטייה להתנהגות כפייתית ו"הצפה רגשית" (מתבטאת, בין השאר, בשליטה מועטה ברגשות ובנטייה, לעיתים, לתגובות אלימות). כמו כן, יודעים אנו כיום כי "מגע הקסם" של הגלישה עשוי לעזור אף לסובלים מהפרעות נפשיות חמורות, החל מדיכאון וכלה בסכיזופרניה.

art5

מי הים - כאוויר לנשימה

ודוגמא נוספת ליכולתו של מגע הים להושיט יד מסייעת לבריאותו של האדם הגולש ובמקרה המתואר – למערכת הנשימה של האדם: רבים שמעו על מחלת הסיסטיק פיברוזיס – מחלה תורשתית (בלתי מדבקת), אשר מאפיינה העיקרי הינו הצטברות של הפרשות צמיגות במיוחד ב"רקמות מטרה" שונות בגופנו ובראשן: מערכת הנשימה, המועדת עקב כך לזיהומים חוזרים ונשנים העלולים לזרוע הרס מצטבר בדרכי הנשימה והריאות. ובכן, החולים במחלה זו ישמחו בוודאי לדעת כי, במחקר שנערך באוסטרליה נמצא, שריאותיהם של חולים אשר עסקו בגלישה באופן קבוע אובחנו כבעלות יכולת תפקודית טובה יותר, בהשוואה לחולים אחרים שלא עסקו בספורט זה. מתברר, כי רסס הגלים  המלוח מסייע בלחלוח מעברי הנשימה והריאות – ברכה שלא ניתן להפריז בחשיבותה בעבור החולים במחלה – ובזכות כך: מסייע בריכוך אותן הפרשות צמיגות וניקוי דרכי הנשימה.

art6

כוחם של הגלים

כדאי שתדעו, כי ספורט הגלישה צופן בחובו ערך מוסף משמעותי לכל אדם באשר הוא אדם, בלא קשר לגילו, מינו ומצבו. כך מתברר, כי יותר אולי מאשר כל ספורט אחד, תורמת הגלישה לתחושת רוגע, שלווה, העלאת תחושת הערך העצמי והביטחון העצמי, תחושת הישגיות בולטת ועוד – השפעות החורגות אל מעבר לזמן הגלישה עצמו ואשר עשויות להיות להן השלכות חיוביות ניכרות על תחומי החיים השונים. אולי זהו שינוי במשחק הביוכימי במוחנו ואולי זו פשוט השינה הטובה יותר, המתלווה לרוב ליום גלישה מתיש – החוקרים חלוקים בדעותיהם – אך מה שברור: זה עובד!

art7

תזונה לבריאות הגולש

ובכן, עכשיו בוודאי אתם להוטים יותר מתמיד לצאת לעוד יום של גלישה (או, אולי, קיבלתם חשק "ללכת על זה"- באם עוד לא התנסיתם בספורט מלהיב זה...). רגע לפני שיוצאים אל בין הגלים, מומלץ מאוד שתצטיידו במספר "טיפים" תזונתיים, שכן גם בספורט זה – בדומה לתחומי ספורט אחרים – משחקת התזונה תפקיד מכריע ועשויה להשליך, לפיכך, על מידת התפקוד הפיזיולוגי והמנטלי שלכם ובהתאמה – על ביצועיכם בין הגלים ועל יכולתכם לאושש את הגוף כראוי, לאחר המאמץ.

art3

לפני הגלישה

אז מה אוכלים לפני שיוצאים אל הגלים? ככלל, מומלץ שלא להעמיס על גופנו ארוחה כבדה (אחרי הכל, אספקת הדם בעת ביצוע הפעילות הגופנית מופנית בראש ובראשונה אל שרירי הגוף – ולא אל מערכת העיכול). אך, בעת ובעונה אחת, בהחלט אין זה רצוי לצאת לפעילות על בטן ריקה. לכן, מומלץ לאמץ אפשרויות כגון סנדביץ' קל, בננה, או דייסת שיבולת שועל – כולן מספקות שפע פחמימות זמינות – בטרם היציאה לגלישה, כמו גם להקפיד על שמירת מאזן נוזלים תקין, שכן גופכם מאבד כמות נוזלים בלתי מבוטלת במהלך השהייה בין הגלים, גם אם אינכם מבחינים בכך. כאן המקום לציין, כי באם מדובר בזמן גלישה ממושך, הרי שרצוי ונכון לעשות מדי פעם הפסקה ולחדש את מאזן הנוזלים באמצעות שתיית מים או משקה ייעודי לספורטאים, כמו גם "נשנוש" של העשרה תזונתית זמינה במיוחד, כדוגמת: חטיף אנרגיה.

art4

לאחר הגלישה

חזרתם מותשים הביתה? חשוב מאוד שתקפידו על השלמה של כמות הפחמימות והחלבון שאיבדתם במהלך הפעילות – בדגש על פרק הזמן שאחריה, אך גם ככללים תזונתיים יומיומיים מנחים: הקפידו על צריכה סדירה של פחמימות מלאות בלתי מתועשות, כדוגמת: פסטה מקמח מלא, לחמים מלאים, שיבולת שועל, בטטה, כוסמת ועוד ; ציידו את גופכם בחלבונים איכותיים, המצויים בבשר, דגים, ביצים, קטניות ומוצרי חלב (נסו לשלב את אלו המבוססים על חלב עיזים ואשר נוחים יותר לעיכול) ; הקפידו על שתיית מים מספקת (הכמות המומלצת לאדם בוגר הינה בין 8 ל – 12 כוסות ביום – בתלות בתנאי הסביבה ומידת הפעילות) ; צרכו שומנים ממקור איכותי, כדוגמת: שמן זית, אגוזים שונים, אבוקדו, טחינה ודגים מהים הצפוני (סלמון ומקרל הינם שתי דוגמאות מייצגות) ובמידת הצורך ניתן להיעזר גם בתוספים – בתלות במקרה האישי ובהתאם להנחיות הגורם המטפל.

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים