רק אני והגלשן שלי - על גלשנים ועיצובים

יולי 25, 2014

גלשן הוא הדבר החשוב ביותר, אפשר תמיד לגלוש בלי כל הציוד הנלווה, אבל אם אין לך גלשן ביד אתה נמצא בבעיה... "אז בוא נסדר לך אחד".

הגלשן הוא אחד מהדברים בענף הגלישה שקשה לבחור בדיוק רב. ישנם הרבה מאוד סוגים ועיצובים של גלשנים כשכל אחד מיועד לתנאי ים מסויים וחייבים להיות מותאמים לגודלו הפיזי של הגולש ויכולתו האישית. הכתבה הבאה תתן לכם כלים להבין ביתר מקצועיות את מבנה הגלשן ואיזה יתאים עבורכם.

רקע כללי

הגלשנים הראשונים היו בנויים מעץ מלא שהפכו אותם למסורבלים וכבדים לנשיאה ולגלישה (בממוצע כ-3 מטרים ומשקלם כ-45 ק"ג). גלשני עץ קלים יותר נבנו בשנות ה-40 וה-50 והיוו חידוש משמעותי לא רק במשקלם כי אם גם באפשרות לתמרן על הגל.

הגלשנים המודרניים עשויים ברובם מחומרים סינטתיים : קצף פוליאת'ילן (עם אחד או שניים פסי עץ באמצעם), רשתות פיברגלאס ושכבת פוליאסטר עוטפת. פיתוחים נוספים הם גלשני אפוקסי "חלולים" שידועים כקלים וחזקים בהרבה מגלשני הפיברגלאס. הפיתוח החדשני ביותר הם גלשני קארבון.

ישנם סוגים רבים של גלשנים השונים בגודלם, בעיצובם וביעודם. גלשני הלונגבורד הגבוהים הם זכר לתקופה החלוצית של הגלישה אבל היום הם נבנים מאותם חומרים חדשניים. הגלשן הקצר החל להתפתח בשנות ה-60 וצובר תאוצה עד ימינו אנו.

 איך בוחרים את הגלשן הנכון?

כשבוחרים גלשן רצוי ללכת לחנות הקרובה, לגעת, לבחון ולשאול את השאלות הנכונות. לפניכם מספר דברים שחשוב לדעת לפני שקונים:
יכולת אישית של הגולש – באיזה מידה אתה שולט בגלישה? האם אתה מתחיל או מקצועי? ככל שתהיה יותר כנה – כך יותאם עבורך גלשן תואם וכך גם תהנה יותר.
גובה ומשקל -  ככל שתהיה כבד יותר תזדקק לגלשן רחב וגדול יותר עם נפח רב יותר.
גודל הגלים וסוג השבירה – היכן אתה רוצה לגלוש? בגלי חופים או מעל שוניות וסלעים

לכל סוג של גל נצרך גלשן בעיצוב שונה – בגלל סיבה זו ישנם אלפי עיצובים שונים לגלשנים שמכסים את כל האופציות של הגלים המשתנים.

 מבנה הגלשן

גלשנים ועיצובים:

לפניכם רשימה כללית של מבנה הגלשנים: השמות באנגלית ומתורגמים רק בכדי למקד אתכם אבל מומלץ לשנן את השמות המקוריים באנגלית.

ass_Surf

קסטום – זהו גלשן מוכן בעל עיצוב רגיל – הארוכים והצרים מיועדים לרוב לגלים גבוהים וצבירת מהירות מקסימלית בעוד הגלשנים הקצרים והמעוגלים איטיים יותר בקו הגל אבל מאפשרים חיתוכים וביצועים ביתר קלות.

אורך גלשן – אורך הגלשן נמדד מקצהו העליון (החרטום) ועד קצהו התחתון (הזנב). גלשנים ארוכים הם מהירים יותר בגלישה ומקלים על החתירה אבל הם יותר מסורבלים בביצועים וחיתוכים על הגל מהגלשנים הקצרים
גולשים מתחילים יזדקקו לגלשן שגבוה ממידותיהם. גולשים מקצועיים משתמשים בגלשנים שנעים בין 1.75 ועד 1.95, גובה הגלשן מותנה גם בגובה הגלים שכן בהוואי הגולשים משתמשים בגלשנים שאורכם כ-2 מטרים ועד 2.50

רוחב הגלשן – רוחב הגלשן נמדד מן הצד האחד לשני, במקום הרחב ביותר במרכזו של הגלשן. לגלשנים רחבים כושר ציפה טוב יותר, הם יותר יציבים ומיועדים לגולשים מתחילים ולכאלו שגולשים בתנאי ים מבולגנים, הגלשנים נעים בין 20-22 למתחילים. ולמקצועיים הגלשן הולך ונהיה צר בהתאם לגובה הגל לרוב במידות של 17-19. 

היכן נמצא מרכז הכבידה בהשוואה לרוחב?
בגלשנים גדולים מרכז הכובד והרוחב נמצא לרוב במרכז הגלשן דבר שמוסיף למהירות ולשליטה בגלשן אבל מגשם את הביצועים והחיתוכים. נקודות מרכז הכובד והרוחב בגלשנים קטנים נמצאים לרוב מאחורי מרכז הגלשן ומאפשר להגביר את הביצועים על הגל.
מהו רוחב החרטום? - רוחב החרטום נמדד כ-30 ס"מ מתחת לקודקוד החרטום
מהו רוחב הזנב? - רוחב הזנב נמדד כ-30 ס"מ למעלה מקצה ה"רייל" (צידו של הגלשן)
חרטום וזנב רחב מתאימים יותר למתחילים, לציפה קלה שמקלה על החתירה והגלישה, גלשנים שמיועדים לגלים גדולים ולמהירות מקסימלית יהיו עם חרטום וזנב מוצר.

RAILS

אלו הם הצדדים החיצוניים של הגלשן והם משתנים בעיצוב השיוף שלהם בתחתית הגלשן.

שיוף חד בקרבת הזנב מאפשר לשחרר מים כלואים לצבור מהירות ולתמרן ביתר יציבות. למרות זאת בגלים גבוהים וחלולים חיתוכים מעודנים ומעוגלים יוסיפו יציבות באחיזה על הגל.  העיצוב האופטימאלי יהיה "רייל" שנע בין חד למעודן.

fish_board
לנפח (עובי) "הרייל" תפקיד חשוב גם כן. גלשנים עם נפח רייל גדול יתיאמו לגלים נמוכים ואיטיים ולא יאפשרו שקיעה (של רגל אחורית לדוגמא) בעת התמרונים. גלשנים עם נפח רייל קטן מתאימים לגלים מהירים ולתימרונים חדים ויציבים.

ROCKER 

 - שיפוע תחתי בחלק האחורי של הגלשן –  בד"כ כשהשיפוע קטן הגלשן מהיר יותר ומתאים לגלים נמוכים ומרוחים. גלשן עם קימור ושיפוע גדול יותר מתאים לגלים תלולים עם "טייקאוף" חד. השילוב שבעיצוב של הרוקר יכול לשמש לכל גלשן ולהשפיע בדרכים רבות. ככלל – ככל שהגלשן ארוך יותר כך הוא יזדקק לרוקר גדול יותר.

NOSE LIFT 

– שיפוע החרטום - שיפוע החרטום מונע את אפקט ה"התחפרות" (שקיעה קדמית), ככל שהשיפוע גדול יותר כך יקטנו הסיכויים לשקיעת החרטום במים וכמו כן  השיפוע מונע התחפרות של ה"רייל" במים בזמן חיתוך חד.
שיפוע חרטום ישר נראה לרוב בגלשני לונג-בורד שבו הרכיבה על האף היא חלק אינטגראלי מהגלישה ומאפשר הליכה על הגלשן קדימה במקום שבו הגל מאבד ממהירותו ונהיה שטוח.

TAIL LIFT

– שיפוע הזנב - הקימור של הזנב נהוג בעיקר לשיפור הגלשנים בתימרונים חדים ולגלשנים שלהם עיצוב תחתי מקומר שבו זרם המים שעובר מתחת לא יפריע לתמרון הזנב – כעקרון ככל שהקימור בזנב יהיה גדול יותר כך תפחת מהירותו אבל יוסיף יציבות בתפיסת גלים תלולים.

BOTTOM COUNTERS

השייפים בתחתית הגלשן הם עיצובים ושיופים שמשפיעים על תנועת וזרם המים בחיכוך בין הגלשן למים, שיופים אלה תורמים לשיפור הגלישה בתנאים שונים. להלן כמה מהעיצובים התחתיים:ass_Surf_2

BELLY BOTTOM
השייפ הבטנוני מיושם לרוב בקידמתו של הגלשן בכדי למנוע האטה לא רצויה במהירות.
FLAT BOTTOM
השייפ הישר והשטוח מוסיף חיכוך ומאיץ את מהירותו של הגלשן – השייפ השטוח מקשה על השליטה בגלשנים ארוכים ובגלים גבוהים ומהירים אבל יעיל בגלים נמוכים והיכן שתזדקק למהירות רבה.
CONCAVE BOTTOM
"הקונקייב" מאפשר לנקז את המים מצידי זנב הגלשן מבלי להפריע לתפקוד הזנב ובכך מאפשר הרמה והאצה בתנועת הגלשן. לעיתים מופיע "הקונקייב" בגלשני לונג בורד בכדי להקל על גלישת החרטום Nose riding .
בגלשנים קצרים בהם ישנו קונקייב יהיה זה חיוני שיהיה לו "רוקר" גדול יותר בכדי לשמור על איכות התימרון והביצועים.

VEE BOTTOM

V תחתי הוא שייפ שמאפשר ניקוז המים בחלקו השטוח של צידי הגלשן ומגביר את המהירות בתימרונים, חיתוכים ובשינויי כיוון מהירים אך הוא אינו מתאים ומהיר לגלישה על קו הגל.
CHANNEL BOTTOM

שייפ עם צ'אנלים (ערוצים) יכול להכיל עד 8 מסוגם שנמתחים כל הדרך אל הזנב. התפקיד של הצ'אנלים בדיוק כמו ה"קונקייב" הוא לכוון את תנועת המיים מהחרטום ועד לזנב בצורה שתגביר את המהירות. אם הצ'אנלים עמוקים עם קצוות חדים הגלישה תהיה קשה לשליטה


עובי הגלשן - THICKNES

עובי הגלשן הוא גורם חשוב באיכות הציפה של הגלשן ובהקלה על החתירה. גלשנים רבים מעוצבים כשהם עבים במרכזם והולכים ונהיים צרים לקראת הזנב והחרטום. לגולש מתחיל מומלץ גלשן עבה לכל אורכו.

עיצובים של הזנב – TAIL DESIGN

ישנם עיצובים רבים מאוד למבנה הזנב, לפניכם כמה שייפים בסיסיים:

Squash and/or Square tail
זנב מרובע או/ו מעוגל הוא הפופולארי ביותר – העיצוב הזה מגביר את השליטה בתימרונים ומתאים לגלים נמוכים ולגולשים בעלי תנאי גוף גדולים

Pintail 
הקצה המחודד בזנב הגלשן מיושם בעיקר עבור גלשנים גדולים בהם רצויה אחיזה נוספת של הגלשן בתוך המים ושמירה על איזון. במצבים מסויימים זנב רחב יותר יכול להוציא את הגלשן מאיזון.

Swallow Tail

זנב ה"סוולואו" מייצר שתי נקודות אחיזה כמו גלשן הפין-טייל ומרחיב את שטח הזנב כך שהוא יתאים גם לגלים נמוכים וביציבות בין תמרונים.

  

 חרבות- Fins

ההחרבות הן המאזנות את הגלשן ומונעות ממנו להחליק על פני המים ללא שליטה בזמן תמרונים. מספר החרבות המקובל בגלשן הוא 1 או 3 כשלכל אחד מהם נקודות עגינה שונות, אם ביציקה או בהברגה.fins

SINGLE FIN - חרב אחת משמשת לרוב גולשים מתחילים בזמן שהם מתאמנים על שליטה ולא על תמרונים. גלשנים ארוכים וגלשני GUNS גם הם מצויידים לעיתים בחרב אחת. ככל שהחרב עמוקה והשטח שלה רחב כך האחיזה במים חזקה יותר. למרות זאת חרב ארוכה מידי יכולה לגרום למערבולות מים לא רצויות בתחתית הגלשן ולהאט את הגלישה.

3 Fin Thurster
3 חרבות הן הנפוצות ביותר בקרב הגלשנים. הן משלבות את כל אפשרויות האחיזה בגל ומאפשרות יציבות ומהירות לכל תנאי ים ולכל גולש. החרב האחורית (האמצעית) מעוגלת משני צידיה בעוד החרבות הצדדיות ישרות וחלקות בחלקן הפנימי ומעוגלות בחלקן החיצוני.

2& 4 FINS
2 חרבות מאפשרות לגלשן להיות קצת יותר משוחרר אבל לא יציב בתמרונים חזקים ובמיוחד בגלים גדולים... מכיוון שהחרף האחורית חסרה לאיזון, הגלשן נוטה "לשחק" מאחור.
4 חרבות לחובבי ה"אולד סקול" משלבים את החיסרון של 2 החרבות בשתיים נוספות – הגלשן נוטה לאבד מהירות עקב חיכוך רב של חרבות במים.

 


עד כאן בתמצית רבה על הגלשן הבא שלך. במהלך הזמן כשתתנסה בגלשנים אחרים ארוכים, קצרים, מעוגלים ... אז תוכל לגבש לעצמך את המידות והעיצוב של האחד שמתאים לך. בכל זאת תמיד רצוי ש"בסטוק" בבית יהיו לך לפחות שלושה גלשנים לכל תנאי ים מפתיעים - כך תוכל לנצל את המיטב בכל הזדמנות מחדש.

נכתב ע"י יואב נקש

צלם ים

 

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים