10 צעדים לשמירה על הכושר הגופני ושיפור יכולות הגלישה

מאת יואב נקש יולי 25, 2014

יותר מ-95 אחוז מהגולשים ברחבי העולם הם חובבים, גולשים אתלטים שאינם מקצוענים ורוכבים על הגלים בעיקר להנאתם בתדירות של פעם אחת, פעמיים או שלוש בשבוע (...או בחודש, לפי זמני הגלים בישראל). בעיקר בגלל עובדה זו של חוסר תדירות וזמני גלישה שאינם סדירים, הגולש הממוצע יכול למצוא את עצמו מתמודד מול אתגרים גדולים בהרבה מיכולתו האישית, אתגרים שמעמידים אותו למבחן בכושרו הפיזי והמנטאלי. לפניכם עשר דרכים להכין את הגוף והנפש לקראת גלישה איכותית ומהנה.

הגולש הממוצע (חובבן) וגם המקצוען, יכול למצוא את עצמו מתמודד עם רגעים מאתגרים וקשים במהלך הגלישה: הוא צריך לחתור בהתמדה ולעבור שבירת גלים אחת אחרי השנייה, הוא צריך סיבולת לב ריאה ולדעת לשמור כוחותיו לרגעים מלחיצים של ערבול מתחת לגל גדול. הגולש מאתגר את גופו באופן אינטנסיבי ומפעיל לחץ מסיבי על מפרקים, שרירים ועצבים רבים במהלך הגלישה. מכיוון שרגעים אלו בגלישה אמורים להיות מהנים ולא מענים, שמירה על כושר גופני הוא קריטי עבור הגולש בכדי שיוכל להחזיק מעמד לאורך זמן ולא לצאת "שבור" ומותש מהים. לשמירה על כושר גופני יש היבט נוסף והוא שיפור טכניקת הגלישה ע"י שיפור הביצועים הפיזיים והגמישות הגופנית, לשם כך ישנם מספר דרכים מאוד קלים שיכולים לעזור באופן מהותי בשמירה על הכושר הגופני ולשמש ככלל כמתכון לחיים בריאים, טובים ומאוזנים.

art2

במידה ואתם, הגולשים, תפעלו לפי עשרת ההדגשים הבאים מובטח לכם ליהנות פי כמה מהשהות בים ותיווכחו לראות כיצד רמת הגלישה שלכם משתפרת בכמה רמות בתוך פרק זמן קצר: תוכלו לקדוח צינורות, לעוף לאייריאלים מסוגננים, לעלות לאופדליפ חרבות 90 ולהרגיש טוב ועירניים גם אחרי יום גלישה ארוך.  בכוחם של עשרת הנקודות גם להרחיב את אפיקי חייכם ולהעניק לכם בריאות טובה לאורך שנים רבות:

1. הפסיקו לעשן

זרקו את המקל המעשן, הוא יקר, מיותר, מסריח ומזיק ביותר. אם תפסיקו לעשן אתם תשפרו את קיבולת הריאות שלכם ב-30 אחוז במהלך החודש-חודשיים שלאחר מכן. ההרגשה נפלאה, אתם לא תאמינו איזה שינוי אתם מרגישים בים ובחייכם ככלל. יותר אוויר, יותר חמצן, יותר זמן במים בלי הרבה מאמץ. 

2. אכלו בריא

התחילו את היום עם פירות וירקות שיזינו את גופכם באנרגיה טבעית של סוכרים ושלל ויטמינים חיוניים. תוותרו על מאכלים כבדים ושמנים, לחמים עתירי פחמימות ואוכל מעובד למיניו. השתדלו שלא לאכול בחוץ ועברו לאוכל טבעי שאותו תבשלו/תכינו בביתכם. הקפידו על סדר יום של ארוחות ואל תתפתו לנשנש שטויות בין לבין כגון שוקולדים עוגיות וכדומה (ובמיוחד אל תאכלו בלילה). תנו לגוף רק את אשר הוא צריך בכדי לשרוף ואל תעמיסו עליו משקל עודף משמין וחסר תועלת.


healthy food אוכל בריא

3. תשתו מים

תמיד תתחילו ותסיימו את היום בשתיית כוס מים. המים יילחמו בקלוריות ויספקו אנרגיה לשרירכם. שתייה נכונה של מים תמנע מכם להתייבש, היא תחדד את מחשבתכם ותרענן את כלל גופכם. יחד עם זאת יש להימנע משתיית מים מרובה שיכולה לגרום לחוסר יציבות מערכתית בין רמת המלחים והמים של הגוף. שתיית המים המומלצת ליום היא בין 1-2 ליטר. (תלוי בעומס החום ורמת הפעילות). הימנעו משתיית משקאות אלכוהוליים או משקאות ממותקים שפוגעים בתפקודי הגוף וגורמים להאצה של התייבשות. אם כבר מתוק אז שיהיה סחוט טבעי: מיץ תפוזים, תפוחים וכדומה.

drink water תשתו מים

4. פעילות גופנית

השתדלו לעסוק בפעילות גופנית בכל ימות השבוע או לפחות 4 ימים מתוך השבעה. יום ריצה, יום בחדר כושר, יום אחד ברכיבה על אופניים, שחייה וכדומה. אל תבזבזו את הזמן בלי מעש אל תדחו למחר מה שאפשר לעשות היום. תבנו לעצמכם תוכנית אימונים ולא רק בשביל לעצב את גופכם אלא בשביל לפתח את שרירי רגליכם וידיכם. סיבולת לב ריאה היא תוצאה של התמדה בריצה, אופנים, שחייה, קפיצה בחבל – תבחרו תחביב ספורטיבי נוסף לגלישה ותשלבו אותו בטבעיות במהלך יומכם.

excercise אימון ריצה

5. מתיחות

הכנה מקדימה לקראת גלישה היא חשובה לאין ערוך. היצמדו לתוכנית האימונים שבניתם ואל תרוצו מיד אל הים לפני שמתחתם את שרירכם. מתיחת הגפיים (זרועות רגליים), גב וצוואר ישפר את תנועת השרירים וגמישותם, המתיחות מזרימות אנרגיה ודם אל השרירים. המתיחות לא רק ישפרו את גמישותכם אלא גם יכינו אתכם מנטאלית ונפשית לקראת כניסתכם לים, הם ייטעו בכם רוגע, שלווה ומידת ריכוז גדולה שתשפר את ביצועיכם על הגלים באופן משמעותי. גם לאחר הגלישה מומלץ לערוך כמה תרגילי מתיחות בכדי למנוע פציעות עתידיות.

strech מתיחות

6. לא לסמים

כל הסמים הם חומרים ממריצים שגורמים גם לערפול הדעת. היכנסו אל הים (וחיו את חייכם) כשאתם צלולים בדעתכם. הים אינו צפוי, מידת הריכוז האינטואיציות והרפלקסים הטבעיים הם גורמים חשובים במהלך הגלישה שיכולים להיפגע ולפגוע בכם במידה ונכנסתם אל הים "מסטולים". חייכם בידכם, אל תתנו לסמים לקחת אותם.

no drugs לא לסמים

7. ציוד וביגוד גלישה

דאגו להשתמש בגלשן המתאים למידותיכם, ודאגו לתקן פיצוצים מבעוד מועד שלא יחתכו את גופכם. לבשו לייקרה וחליפה שלא תפצע את עורכם ושלא תכביד על גופכם. הימנעו מענידת צמידים, טבעות, שעונים ושרשראות שיכולים גם הם לגרום לפציעות מיותרות. היכנסו אל הים כשאתם "ערומים" מציוד שאינו תקני, מכביד או ו/ מסוכן. כשאתם טובלים בים חשוב שתהיו קלים בלי עזרים מיותרים, פעמים רבות אלו הם הגורמים העיקריים לפציעות גופניות. לבשו לייקרה ארוכה בימי הקיץ החמים, השתמשו באופן עקבי בקרם הגנה מן השמש ואל תתביישו גם לשים כובע מצחייה כשהשמש קופחת ממעל.

עקבו אחרינו בפייסבוק ו/או הרשמו לסרף-לטר של צלם ים והשארו מעודכנים בכל מה שחדש!

surfing with a suit גולש בחליפה

8. מקלחת קרה

בימי הקיץ החמים התקלחו במים קרים. המים הקרים משפרים את זרימת הדם ומחזקים את המערכת החיסונית. מקלחת קרה מעמיקה את כושר הנשימה ומסדירה את חום הגוף. מקלחת קרה מומלצת גם לקראת שינה שכן מים חמים ממריצים יתר על המידה את הדם ומעכבים את הגוף מלהירגע לאחר יום עמוס ומעייף כאחד.

cold shower מקלחת קרה

9. שינה ערבה

תישנו היטב. תתכננו את שעת השינה ככל שניתן בכדי שתוכלו ליהנות מ-6 עד 7 שעות שינה רצופות. שינה ערבה שומרת על איזון משקל בריא, משפרת את הביצועים בשעות היום (ככלל) בו אתם עובדים וכמובן גולשים. שינה ערבה היא מתכון לחיים בריאים ומאוזנים.

sleep well שינה ערבה וטובה

10. תבואו בטוב

הכול עניין של קארמה. לים יש דרך לדעת אם אתה לחוץ, כועס ואגרסיבי. במידה ונכנסת ברגל שמאל, הגלישה תהיה קשה, אתה תיפול מהגלים, תפצע ותשכח שבאת ליהנות מרגעים יפים. הים מחבק בטוב את מי שנכנס אליו רגוע ושליו. עצבני וכועס? גם הגולשים יבחינו בזה וזה רק מטריד עוד יותר, התחושה של האגרסיביות בונה מעטה קשיח שאינו מתאים למרקם הים. המנע מכעסים, תסתכל על הצדדים החיוביים שיש בים וכמותם יש המון. אם בכל זאת לא נרגעת חזור לסעיפים 1-9 ותתחיל מהתחלה.

good karma קארמה טובה

נפש בריאה בגוף בריא הוא מתכון לחיים טובים וגלים משובחים. ההנאה שבגלישה מקורה בדרך שאותה אנו סוללים לקראתה והדרך הטובה ביותר להסביר זאת הוא בציטוט דבריו של הגולש האגדי מהוואי דיוק קהאנמוקו: ""the best surfer out there is the one having the most fun ("הגולש הכי טוב במים הוא זה שנהנה הכי הרבה").

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים