לגלוש עם פרו ולערוך סרטון כמו מקצוען - המדריך המלא!

מאת מקסים סרדיוקוב מאי 22, 2013

הדבר הפשוט ביותר הוא לקנות מצלמת מים / אקסטרים להציב אותה על הגלשן, לטבול אותה במים וללחוץ על כפתור הרקורד... טכניקת הצילום הוא נושא מורכב כשלעצמו אך עיקר העבודה מסתכמת בסופו של דבר בעריכת הוידיאו והפיכתו לקליפ / סרטון יחיד ומיוחד שישבור נתוני צפייה! לשם כך בכתבה זו מופיעים לפניכם כלים מנחים לעריכת סרטונים: מבחירת סוג הפורמט לצילום ועד לסוגי תוכנות העריכה ועיבוד התמונה. תופתעו לגלות כמה זה פשוט אם משקיעים קצת זמן ומעוף יצירתי / כתבתו של מקסים סרדויקוב.

edit like a pro ערוך סרט קליפ כמו מקצוען


בשנים האחרונות תחום מצלמות האקסטרים החל לתפוס חלק נכבד ומשמעותי בשוק המצלמות ואיכותן אינן נופלות ממצלמות ריפלקס DSLR הדיגיטאליות, הגדולות. כיום, כול מצלמות האקסטרים המוצעות לרוכשים, מצלמות ברזולוציה איכותית של Full HD ומתהדרות בעוד שלל פונקציות משופרות כגון: Time Lapse , 10ועד 30 תמונות לשנייה, צילום בכמות פריימים גדולה של 24-120 פריים לשנייה (שהם בעצם המקור לאפשרות עריכת ה-slow motion המפורסם) ועוד חידושים טכנולוגיים רבים המובנים בתוך המצלמה.

 


רוב האנשים שרוכשים את אחת ממצלמות האקסטרים, רוצים לתעד את עצמם או את החברים שלהם במגוון רחב של פעילויות ספורט אתגרי כגון: גלישת גלים, צלילה חופשית, סקי,  סנאובורד, אופנועים, טרקטורונים , סקייטבורד,  צניחה וכדומה. אך הצילום הוא רק ראשית תחילת העבודה, שכן כאשר חוזרים הביתה ועוברים על חומר הגלם המצולם זה רחוק מלהראות כמו סרטי האקסטרים המשובחים שחברת המצלמות מפרסמת בקמפיין המכירות שלה.

שקט, מצלמים.

הרבה לפני שמגיעים הביתה לערוך את קליפ חייכם אתם צריכים לדעת קודם כל איך לצלם. עם שלל אפשרויות צילום שמציעה לכם המצלמה, נושא זה יכול להיות מעט מסובך אך אשתדל לפשט זאת ולהסביר ממה בעצם מורכב סרטון הוידיאו שלכם.

שיטת שידור

בעולם הצילום קיימות שתי שיטות שידור עיקריות: PAL ו- NTSC. שיטת השידור המקובלת בישראל היא ה-PAL ( במצלמת Go Pro  יש אפשרות להחליף בין שתי השיטות כאשר ב-NTSC תקבלו יותר כמות פריימים מה--PAL ביחס לרזולוציה שתבחרו ).
ההבדל העיקרי בין השיטות הוא שלכל שיטת שידור צריכה להיות מערכת שתומכת בה: אם יש לכם טלוויזיה שתומכת בשיטת שידור PAL לא תצליחו לראות בה NTSC ולהפך. הבדל נוסף מתבטא בחלוקת הפריימים ברזולוציה זהה: ב-NTSC יש מספר רב יותר של פריימים ביחס ל PAL. בגדול, לא קיים הבדל נראה לעין באיכות הצילום בין שתי שיטות השידור ועל כן זה לא ממש משנה באיזה שיטה תצלמו. ככל שזה נוגע לעריכה, לא תוכלו "לרנדר" את הסרט ( להפוך את הפרויקט לקובץ וידיאוRender = ) שצולם ב-NTSC לקובץ PAL או להפך.

רזולוציה (Resolution)

5 מגה פיקסל 8, 10 11 או יותר. ככול שהרזולוציה תהיה גבוהה יותר כך התמונה תהיה חדה וברורה יותר. וככול שהאיכות של התמונה גבוה יותר כך גם ניתן להגדיל את הוידיאו ( לקרב את התמונה ) ולא לאבד מאיכותה.

resulution graf go pro רזולוציה תמונה גו-פרו

 

פריים (Frame)

סרט הוידיאו מורכב ממספר מסוים של תמונות (פריים) שבהרצתן האחת אחרי השנייה הן יוצרות תנועה. ולשם דוגמא, לאנימציה בת שנייה אחת המורכבת מתמונות נדרש מינימום של 12 פריימים בכדי שזה יראה רציף. אבל במצלמות האיכותיות של היום מהירות הצילום של הפריימים נעות  מ- 24, 30, 60 ועד 120 פריימים לשנייה. למעשה, ככול שנגדיל את כמות הפריימים בשנייה, נקבל תמונה חלקה יותר והתנועה בסרט תהיה ברורה וחדה הרבה יותר.

צמצם

הצמצם אחראי על כמות האור הנכנסת לחיישן המצלמה וכמו כן הצמצם משפיע על עומק השדה של התמונה (דבר שהוא פחות משמעותי במצלמות האקסטרים).  באופן כללי, ככול שמספר הצמצם יהיה נמוך הצמצם יהיה פתוח וכך תכנס כמות גדולה של אור. ולהפך, ככל שמספר הצמצם יהיה גבוה כך מפתח הצמצם יהיה סגור יותר וכמות האור שתכנס תהיה מועטה. ( נקודות ציון של הצמצם:1.4 /1.8 / 2.8 / 3.5 /  4 / ...8  .... 32). השאיפה היא להעניק לצמצם מצלמת האקסטרים שלנו מספר נמוך (כגון 1.8) וזאת בכדי שהמצלמה תדע להתמודד טוב יותר עם מקומות חשוכים – (ההמלצה היא באופן יחסי ובהתאם לתנאי התאורה).

סאונד (Sound)

מבחינת מצלמות האקסטרים יש אפשרות לשלוט על הסאונד בצורה של איכות שמע וההכוונה היא למארז של המצלמה; במצלמות GO PRO יש שלוש אפשרויות מארז: אטום לחלוטין, פתוח רק מהדלת האחורית או מסגרת שרק מחזיקה את המצלמה. המשמעות היא שככול שהמצלמה פתוחה יותר איכות הסאונד וכמות הקול תהיה גדולה, טובה וברורה יותר. על כן, יש לקחת את הנושא בחשבון ולהתאים את המארז הנכון לסצנה שאתה הולכים לצלם.

לשלב את הכל יחדיו

מטרת הצילום היא להגיע לשוטים (צילומים) טובים ונקיים, לצלם כמה שיותר חומר גלם  שאיכות התמונה תהיה ברורה וחדה ושכמות הפריימים תהיה גבוה ( בעדיפות לצילום של 30 פריימים ומעלה לשנייה ). בצילום סרטי אקסטרים ובכלל, הרבה מהמצולם לא נכנס בסופו של דבר לסרט בשל בעיות כאלו ואחרות אז בכדי להתגבר על בעיה זו מומלץ לצלם כמה שיותר מזוויות שונות. כאשר מתיישבים לערוך את חומר הגלם מתאפשרת בחירה רבה יותר מהחומר התיעודי שמקנה מרווח עבודה גדול יותר ואפשרויות עריכה מגוונות.

עריכת סרטונים וקליפים

מרבית האנשים אינם מבינים הרבה בנושא העריכה וחלקם המכריע מכיר רק תוכנות בסיסיות כמו ה-" movie maker" של מייקרוסופט. בכדי להגיע לתוצאות מרשימות של סרטים כמו אלו שמופיעים בקמפיינים של חברות המצלמות, צריך קצת יותר מסתם תוכנת עריכה בסיסית – תוכנת עריכה שתקרא את כל סוגי הפורמטים ושאפשרויות העיבוד יהיו מגוונות ואיכותיות דיים בכדי להשיג את התוצאה הטובה ביותר שניתנת ליישום. בהמשך הכתבה מופיעה סקירה מקיפה על סוגי התוכנות שעומדות לרשותכם ושמתאימות לכלל הציבור הרחב מחובבנים ועד מקצועיים. בסקירה זו של התוכנות הושם דגש על סוגים שונים של צילום בהתאם לפרמטרים של המצלמה, הסבר כיצד לערוך אותם לכדי סרטון פגז (slow motion  Time Lapse) ועוד כמה המלצות וטיפים שימושיים.


מגוון מצלמות האקסטרים שמוצעות למכירה הן רבות, אך המובילות שביניהן הן קונטור (Contour), ג'יי וי סי (JVC), סוני (Sony HDR-AS15), מידלנד (Midland) וגו-פרו (Go Pro). טרם אתחיל בהסבר, ברצוני לציין שברשותי מצלמות (Go Pro Hero (1,2,3 ועל כן הסקירה, ההמלצות והטיפים מבוססים על אפיוניה של מצלמה זו.

תוכנות עריכה

בעולם הווירטואלי של המרשתת ישנן המון תוכנות עריכה כאלו ואחרות שניתן להוריד בחינם, אבל בכדי להקל על בחירתכם בחרתי לציין בפניכם את התוכנות הנפוצות והשמישות ביותר שמציעות מידע רב, מפורט ושימושי לתפעולן (שיעורי עזר, הסברים לתפעול, טיפים והמלצות עריכה מא' ועד ת'). העזרה מובנית בתוך תוכנת העריכה אך גם יכולה להגיע ממקור אחר של חוות דעת וסרטוני הסבר שהועלו ע"י גולשים ברחבי העולם. לפניכם הסבר קצר על התוכנות העיקריות:

Adobe

בראשן של חברות התוכנה עומדת כמובן חברת Adobe שעוסקת ומתמחה בתוכנות עריכה ככלל (תמונות, מוזיקה, סאונד,וידאו וכולי), דבר שמקנה לה קהל מעריצים ומשתמשים גדול יותר שמקנה ידע רב יותר למשתמש. ב-youtube ניתן ללקט הסברים וסרטונים מנחים על כל דבר הקשור לעריכה ולמצוא בקלות רבה מאות ואלפי דוגמאות להמחשה. ל-Adobe ישנן שלוש תוכנות המתואמות האחת עם השנייה (After Effects, Adobe premiere,  Lightroom) וביחד הן יוצרות סביבת עבודה נוחה יותר ובלי בלגן:

Adobe premiere (אדובה פרימייר)
התוכנה מיועד לעריכת וידאו ברמה מקצועית שמשלבת תיקון צבע / תיקון סאונד / אפקטים וכדומה.
רמת קושי: בינוני

adobe premiere אדובה פרימייר

 


After Effects (אפטר אפקטס)
הלב הפועם של עולם האפקטים! תוכנה מעולה שתיתן לכם את כול מבוקשכם בנושא האפקטים.
רמת קושי:בינוני עד קשה ( תלוי בדרישות )

 

after effects אפטר אפקטס

 


Lightroom (לייטרום)
מיועד בעיקר לעריכת תמונות ( עם התוכנה הזו עושים את אפקט ה-טיים לאפס)
התוכנה מזכירה ביכולותיה את פוטושופ ומטרתה לתקן תמונות ברמה של צבעים, תאורה וכדומה
רמת קושי: קל עד בינוני

 

lightroom לייטרום

 

Edius (אדיוס)

חברת אדיוס (Edius) מתחרה עיקרית לחברת Adobe ולא יורדת בהרבה מרמתה בתחום תוכנות העריכה. התוכנה ממש נוחה וקלה לתפעול, בנויה בצורה נוחה ומשלבת בתוכה את כול הדברים הנחוצים לעריכה מקצועית - תוכנה מומלצת לעריכה בסיסית.
רמת קושי: קל עד בינוני

Edius אדיוס

 

Sony Vegas Pro (סוני ווגאס פרו)

תוכנת עריכה מגניבה ונוחה לשימוש, סוג של שילוב בין Edius ל premiere, נוחה מאוד לשימוש לעורכים מתחילים.
רמת קושי: קל עד בינוני

sony vegas pro סוני ווגאס פרו

 


תוכנות אלו אולי נראות מסובכות אך בפועל הן די קלות לשימוש לעורך המתחיל. במידה ואתם כבר נמצאים בתחום העריכה ורגילים לעבוד עם תוכנה מסויימת אך חושבים לעבור לתוכנה אחרת או ללמוד על תוכנה חדשה, דעו לכם שכול התוכנות דומות אחת לשנייה ויש בכולם את אותן הפונקציות. ההבדל ביניהן מתאפיין אך ורק  בתצוגה הויזואלית של ממשק התוכנה ובמיקומם של הפונקציות השונות. כמובן שניתן להתאים כול תוכנה לאחרת עם קיצורי הדרך של המקלדת.

 

 

 

מתחילים לערוך – מחומר גלם לוידיאו

 

 

חזרתם הביתה אחרי סשן בוקר מטורף של גלישה ועכשיו אתם רוצים לחלוק עם העולם את החוויה. הפעלתם את סרטוני הוידיאו ולא הבנתם מה צילמתם בכלל: המצלמה רוקדת ולא ממש מובן מה היא מציגה, יש רעש מוזר ועמום ברקע, ובכלל הסרטון נראה כבלגן שלם. רק לאחר כמה שניות / דקות פתאום מקבלים את התמונה הרצויה... אבל רגע, איך מסדרים את כל הבלגן? בהתחלה באמצע או בסוף? איך מתקנים את הסאונד או מחליפים למוזיקה מגניבה אחרת שחשבתם עליה? איך מתקנים את הצבעים של המצלמה ( מחדדים את הכחול של השמיים או הכתום של השקיעה ?) איך יוצרים קליפ מגניב שכול החברים שלכם ישתפו עם שאר העולם? התשובה: בשביל זה יש תוכנת עריכה!

premiere פרימייר חלון תצוגה עריכה

מבנה תוכנות העריכה

כפי שציינתי לעיל, כול תוכנות העריכה דומות האחת לשנייה והשוני ביניהן מתאפיין בסדר הפרישה של התצוגה. סדר תצוגה זה נקבע על פי ברירת המחדל של התוכנה ולפניכם המאפיינים העיקריים:

טיים ליין (Time-Line)
- ברוב תוכנות העריכה שורת הטיים-ליין מחולקת ל-2: בחלק העליון יופיע הפס / רצועה של הוידיאו והפס התחתון של הסאונד (בתוכנות המקצועיות שורת הטיים נחלקת לסדרות נוספות כגון: 4 רצועות וידיאו, 3 רצועות סאונד, 2 רצועות הקלטת קריינות)
 - בחלק העליון של הטיים ליין מופיע סרגל הזמן. כאשר מגדילים (מקרבים) את הפס / רצועה של הוידיאו / הסאונד, המספרים גדלים  פריימים > שניות > דקות > שעות, או הפוך: כשמתמקדים הטיים-ליין הופך לשעות > דקות > שניות > פריימים

חלון תצוגה
- בחלון התצוגה מופיע הסרט שצילמנו והוא מהווה את שולחן העבודה שלנו לכל מה שנרצה לעשות בסרט (לתקן צבעים, לחתוך קטעים וכולי).
- ברגע שלוחצים עם העכבר על הפס / רצועה של הטיים-ליין רואים בחלון התצוגה את נקודת הזמן בסרט שהעכבר נמצא בה באותו הרגע.

Bin
זהו החלון שבו מופיע כל חומר הגלם שצילמנו לרבות קטעי סאונד (שירים), תמונות והקלטות קול.

סאונד (Sound)
זוהי הרצועה שמראה את עוצמת הקול של הסרט לרבות שירים ברקע, קריינות (Naration) וכדומה. בעריכת הסאונד מומלץ שלא להגיע לצבע האדום המופיע בגרף.

חלון אפקטים
דרך חלון זה אנחנו בעצם שולטים על השינויים שאנחנו רוצים להכניס לסרט כגון: תיקון צבעים, אפקטים, תיקון סאונד ( במידה ומשאירים את הסאונד המקורי של הסרט התיקון הוא כמעט חובה) יצירת טקסטים בתלת מימד, שינוי צבעים בהתאם לשיר, וזה והאפשרויות אינן נגמרות... הרעיון המנחה בשימוש באפקטים הוא ראש פתוח ויצירתי עד כמה שרק ניתן.

הפיכת הפרויקט לקובץ וידיאו

אחרי שחתכתם, החלפתם, תיקנתם, הוספת, הורדתם, שיניתם, שמעתם וצפיתם הגיע הזמן להפוך את הפרויקט לקובץ וידיאו:)

בכול תוכנות העריכה סוגי הפורמטים זהים אחד לשני אך (MPEG, AVI, WMV,   H.264, quicktime.) למרות שיהיו כאלו שיעדיפו  פורמט של quicktime, ברוב המקרים מומלץ לשמור את הוידיאו באיכות MPEG. יתרונותיו הם בשמירה על איכות הוידיאו ובנפח הקל של קובץ הפרויקט - (שימו לב: עליכם להתקין פלג-אין / מקודד במחשב האישי שיוכל לקרוא את קובץ ה- MPEG ).

סגנונות עריכה ואפקטים עם המצלמה ובעריכה

לפניכם שני מדריכים לסגנונות העריכה המבוקשים ביותר:  Time Laps ו- slow motion - אותם ניתן לצלם אם מצלמת האקסטרים ולערוך בביתכם.

טיים-לאפס (Time Lapse)

הטיים לאפס (קפיצת תמונות בזמן) נועד לצלם אירוע מסוים שנמשך הרבה מאוד זמן. עיקר סגנון הטיים לאפס הוא צילום של האירוע במספר רב של תמונות ולאחר מכן לאחד אותם לכדי סרט וידיאו אחד שנמשך שניות בודדות.

הדרך לצלם בטיים-לאפס הוא להגדיר למצלמה לצלם בכול פרק זמן קבוע ( ,601,2,5,10,30,שניות) תמונה אחת. ממקמים את המצלמה בזוויות הרצויה ובשעה שהמצלמה מצלמת באופן אוטומטי את שהגדרתם מחכים לסיומו של האירוע (כגון שקיעה, זריחה, וכדומה)

הילוך איטי (Slow Motion)

הסלאו מושן (הילוך איטי) יוצר תזוזה איטית של רגע קצר בזמן שחולף מהר ויוצר נקודת מבט שונה של המתרחש. (במצלמת הGo Pro ניתן לצלם באיכות 120 פריימים לשנייה ברזולוציה של  pix720 דבר שמקנה אפשרות להילוך איטי של כמעט תמונה קפואה אך איכות הוידיאו תצא ירודה. (העדיפות היא לצלם במינימום של 60 פריימים לשנייה אך במידה ויש אפשרות ליותר זה תמיד יהיה עדיף - התמונה תצא  ברורה וחלקה יותר). כשמגיע הרגע שבו הופכים את הפרויקט לקובץ וידיאו עדיף לשמור את הפרויקט באיכות HD , וזאת בכדי שלא לאבד את איכות הוידיאו בסוג של "לרמות את המערכת")

בשביל להשיג אפקט סלאו מושן מושלם יש להתקין תוסף בשם Twixtor שתפקידו הוא להוסיף פרימיים שאינם קיימים בסרטון וליצור תנועה חלקה יותר של הסלואו מושן.

לסיכום

בין אם אתם רוצים רק לערוך "בקטנה" או ליצור קליפ מושקע, כל העניין מתחיל ונגמר בעריכה. נושא עריכת הוידיאו מאוד רחב ומגוון אך אל תפחדו לנסות ואם נתקלתם בבעיה תמיד תוכלו להיעזר ב-youtube לפתרון. עם תרגול נכון והתמדה גם אתם יכולים להיות עורכים מקצוענים. ידע זאת מילת המפתח, ועם כמות המידע שיש באינטרנט ניתן להשיג כול מה שצריך בכדי להתחיל לערוך סרטונים: תוכנות להורדה, שיעורים על התוכנה, הסבר ספציפי על נושא מסוים שלא הבנתם וכדומה. ראש פתוח ורעיונות הם חלק בלתי נפרד מהעניין. הנקודות שהועלו כאן הן מאוד בסיסיות אך חשובות ביוצר בכדי להתחיל ולהבין בתחום בצילום והעריכה.

בהצלחה :)


לכל שאלה בנושא מצלמות הGO PRO , עריכת וידאו ועזרה ניתן לפנות למקסים סרדויקוב דרך כתובת המייל: Infectme869@gmail.com או/ו דרך הפייסבוק: Maksim Serduikov

כתבה באדיבות מקסים סרדויקוב / עריכה: יואב נקש - מאי 2013

צלם ים

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
מקסים סרדיוקוב

מקצוען בתחום הצילום ועריכת וידיאו של ספורט האקסטרים ובעל ידע עצום בנושא מצלמות הגו-פרו. גולש גלים וסקי (אלוף ישראל לריצות ארוכות לנוער/קדטים) נשוי באושר ואוהב לטייל בעולם. תמיד נכון לעזור ובכל שאלה ניתן לפנות אליו.

תיק עבודותערוץ הגו-פרו

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים