טיפים בסיסיים ושימושיים לצילום ב-Go Pro

מאת מקסים סרדיוקוב יוני 11, 2014

בחצי העשור האחרון תחום מצלמות האקסטרים הפך נפוץ בצורה חסרת כל תקדים. את המצלמות הקטנות והאיכותיות ניתן למצוא כיום כמעט בכול תחום אפשרי ואף עושים בהם שימוש בצילום טלוויזיוני וקולנועי. למצלמה יכולת צילום ברזולוציה גבוה מאוד והמידה הקומפקטית שלה מקנה לה את האפשרות למקמה כמעט בכל מקום על כל מתקן ולצלם באינספור זווית צילום. המשתמשים החדשים וגם אלו שכבר להם ניסיון בצילום עם הגו-פרו, לא באמת יודעים הכול על המצלמה ומה עוד ניתן להוציא ממנה -  באיזשהו שלב תמיד עולות שאלות על אבזרים, רזולוציה, כרטיסי זיכרון ועריכה.

בכתבה הבאה אשתף אתכם בפרטים רבים שייתכן ולא ידעתם על הGoPro שלכם; רעיונות וטיפים שיכולים לעזור לכם לצלם בצורה טובה יותר, להתגבר על תקלות, להכיר את המצלמה שברשותכם טוב יותר ואת יכולות הצילום שלה בתנאים שונים ומגוונים.

Tips and tricks in Go pro photography לומדים מצלמה: טיפים בסיסיים ל-Go Pro

טיפים ועזרים

עדכון גרסה: קניתם מצלמה חדשה? תתחדשו! הדבר ראשון שמומלץ ואף רצוי לעשות לפני שמצלמים הוא עדכון גרסה. עדכון גרסת הגו-פרו מבצעת שדרוג ליכולות המערכת בהתאם לחידושים העדכניים ביותר שיש למצלמה שברשותכם להציע. בנוסף העדכון פותר באגים ותקלות אפשריות. ניתן לעדכן גרסה בקישור הבא (שימו לב: ישנם שני עדכונים שונים: האחד ל- HERO 3 והשני ל- HERO 3+ ).

זיכרון: מצלמת הGo Pro מצלמת קבצים ביחס דחיסה גדול מאוד שדורש מכרטיס הזיכרון שבשרותכם להיות מספיק מהיר וחזק בכדי להקליט ולשמור את כול המידע שמועבר אליו. לא פעם המצלמה מפסיקה לצלם ללא שום התראה- הסיבה? כרטיס הזיכרון אינו מספיק לעמוד בקצב רישום הנתונים (צילום) ופשוט קורס ומכבה את הצילום. בכדי להימנע ממקרים מעין אלו ומאי נעימות זו, חייבים להשתמש בכרטיסי זיכרון שהמהירות שלהם היא לכל הפחות Class 10.art2

כרטיסים מומלצים:
SanDisk Extreme 32GB micro SDHC
SanDisk Extreme 64GB micro SDXC
Lexar 32GB SDHC 600x
Lexar 64GB SDXC 600x
Delkin 32GB SDHC
Delkin 64GB SDXC
ניתן למצוא בקישור הבא את כל הכרטיסים המומלצים למצלמות הגו-פרו

כיצד למנוע חום ואדים במצלמה: בזמן שהמצלמה פועלת ומצלמת בתוך המארז האטום היא פולטת חום אשר אינו מתנדף החוצה – חום זה גורם להווצרות אדים, לחסימת העדשה ולטשטוש הצילום / התמונה (הצילום יראה לבן ומטושטש והצבעים של התמונה יהיו דהויים). בכדי למנוע את היווצרות אדים ישנם שני פתרונות אפשריים:

art4

1. לצלם עם "דלת אחורית" מחורצת ונקבובית שתאפשר לחום להתנדף.  אפשרות זו עדין מעניקה הגנה למצלמה בתנאים משתנים אך אינה אפקטיבית ואינה ומומלצת לשימוש בצילום בתוך מים או במגע עם מים.

art7art6

 

2.לצילום בתוך המים ועם מארז אטום לחלוטין מומלץ להכניס ספוגיות נייר שתספוג את החום שהמצלמה פולטת ותמנע הצטברות של לחות על העדשה. חשוב מאוד לדעת שעל הנייר להיות יבש מאוד (בדרך כלל הספוגיות הנ"ל יכולות לשמש ל 3 עד 4 פעמים בצילום. לאחר מיכן ניתן להכניס אותם לתנור בחום של 200 מעלות למשך מספר דקות ולהעניק להם יכולת ספיגה חדשה).

צילום במים

צילום בקרבה או בתוך המים הוא אתגר לא קטן... בצילום שכזה האתגר שעומד לפני הצלם הוא למנוע טיפות של מים על העדשה אשר יכולות להרוס שוט יפה או להסתיר חלק מהמצולם. הדרך הקלה והמהירה ביותר בכדי למנוע טיפות לא רצויות ש"יתקעו" בטווח הצילום ושביכולתה להעניק סוג של הגנה זמנית מטיפות מים חדשות, היא ללקק עם הלשון את עדשת המארז. כמו כן ניתן להשתמש בחומרים שדוחים מים אבל מניסיוני האישי זה לא תמיד עובד היטב על המארז של ה- Go Pro.

מה עושים במקרה שהמצלמה נרטבת?

לעיתים קורה שהמצלמה נרטבת בשוגג או נשמטת מידכם ונופלת למים! הדבר הראשון והאינסטינקטיבי שרוב האנשים עושים זה ליבש את המצלמה ומיד לנסות להדליק אותה בכדי לבדוק אם היא עובדת. אז זהו, שלא! הפעילות הזאת יכולה לגרום להרס טוטאלי של המצלמה בלי יכולת לתקנה. כל שנדרש מכם בכדי להציל את המצלמה הוא סבלנות ולפעול על פי ההסבר הבא:

1. ראשית כל, יש לנתק ולהרחיק את הסוללה מהמצלמה בשום פנים ואופן לא לנסות להדליק את המצלמה לאחר שנרטבה!!

art8

2. יש ליבש היטב וככול שרק ניתן (את המצלמה, הסוללה וכרטיס הזיכרון) בנייר סופג או כול בד אחר שלו כושר ספיגה. לאחר מכן יש לקחת אורז יבש וכלי שבתוכו יהיה ניתן לאחסן את המצלמה. שפכו שכבת בסיס של אורז בתחתית הכלי ואח"כ הכניסו את המצלמה והסוללה כשאתם ממשיכים לשפוך בהתאמה את האורז עד אשר הוא מכסה את כל רכיבי המצלמה מכל הכיוונים נקבר בין גרגירי האורז עד שלא ניתן לראותם.

3. בשלב הסבלנות יהיה עליכם לתת למצלמה לנוח יומיים-שלושה בתוך האורז ולאחר מכן להוציאה, לנגבה ולהפעילה מחדש. הפתרון הזה מוכח ביעילותו ויש בכוחו להציל את רוב המכשירים האלקטרונים שנרטבים!

צילום יציב

לא משנה כמה יציב תעמדו או כמה חזק תאחזו במצלמה, הצילום שלכם לעולם יהיה יציב ונטול תנודה, הסיבה לכך נובעת מעצם העובדה האנטומית שהידיים שלנו תלויות ביחס מסוים לשלד הגוף ומושפעות מכוח הכבידה ותנועת השרירים ההיקפיים (כולל נשימה). על כן, לא משנה כמה שתנסו, לעולם לא תצליחו להחזיק את הידיים שלכם מורמות וללא תנועה. האיבר היציב ביותר בגוף האדם הוא הראש שמהווה המשך ישיר למבנה השלדי ומונח על מפרק עליון של חוליות ושרירי צוואר - עובדה אנטומית שמקנה יציבות הרבה יותר גבוהה ועמידה לאורך זמן.

אם ברצונכם לצלם באופן יציב כשאתם אוחזים בידיכם את המצלמה הדרך הפשוטה היא להצמיד את המצלמה לפה או לאזור הסנטר. עד כמה שזה ישמע או יראה מוזר, בצורה זו כשהמצלמה צמודה לפה, הצילום יהיה יציב וישר – הפה נותן למצלמה "קונטרה" והראש מייצב את התנועה של הצילום בלי ליצור תזוזה מיותרת.

דרך נוספת וממומלצת היא לצלם עם מוט טלסקופי שבאפשרותו לספוג קצת מהרעידות של היד ושמוסיף ערך וויזואלי נוסף של צילום בסגנון "ריחוף". בכל מקרה עדיף לצלם עם מוט טלסקופי מאשר לאחוז את המצלמה ביד.

צילום ללא מסך

מצלמת הגו-פרו מגיעה ללא מסך (אותו ניתן לקנות בנפרד) וגורמת לרבים לשאול עצמם כיצד ניתן לצלם מבלי לראות דבר? האם אפשר להסתדר בלי מסך?
ככלל, ברירת המחדל של מצלמות הגו פרו הוא צילום בזווית רחבה מאוד המיועדת לצילום עצמי. אפשרות צילום זו, בזווית גדולה ורחבה, מקטינה באופן משמעותי את האפשרות לטעויות שבהן נפספס את האובייקט המצולם. הדרך לצלם בלי מסך היא למתוח קו דמיוני בין העדשה לאובייקט ולכוון את המצלמה בהתאם. לצלמה 3/3+ יש שלושה מצבי צילום:Wide / Medium / Narrow שאת ההסבר עליהם ניתן למצוא בהמשך הכתבה (מומלץ להכיר את אפשרויות הצילום האלו  לפני השימוש במצלמה).

צילום וחיסכון בסוללה

בהגדרות המערכת של מצלמת ה-Go Pro ישנה אפשרות להגדיר שהמצלמה תתחיל לצלם בלחיצה ראשונה כשמדליקים אותה או/ו בסיום הצילום ועם הלחיצה השנייה, היא תכבה את עצמה. אפשרות נוספת היא להגדיר פרק זמן מסוים לכיבוי עצמי של המצלמה (לדוגמא: כיבוי אוטומטי שיתבצע לאחר דקה מרגע סיום הצילום).
כשהמצלמה דולקת רק עבור הצילום, השימוש באופציה אוטומטית זו משמעותה חיסכון ניכר בסוללה. כמו כן ובכדי למנוע "הפתעות" בצילום, מומלץ להגדיר מראש את הרזולוציה הרצויה לפני ההפעלה האוטומטית של כיבוי והדלקה

טריקים נוספים נוספים ששומרים על חיי סוללה ארוכים יותר הם כיבוי אופציית ה-Wifi או הקטנת הרזולוציה. כמו כן דאגו לאחסן ולהשתמש במצלמה במקום יחסית חם. שכן כאשר המצלמה נמצאת במקום שבו הטמפ' היא נמוכה, הסוללה עובדת קשה יותר ומתאמצת לספק את האנרגיה שדרושה להפעלתה (ישנם מקומות בעולם שהקור המקפיא אף מונע מהמצלמה להידלק).

חיזוק ההברגה

לעיתים כשמציבים את המצלמה על קסדה, כידון האופנים או על הגלשן, המצלמה יכולה כתוצאה ממהמורה או מכה לשנות את זווית הצילום שלה מכיוון שהבורג המחבר בין קליפס התושבת למצלמה לא חוזק במידה מספקת. לכן בנוסף לחיזוקו של הבורג בכוח יד אדם, הדרך המומלצת היא להשתמש בעזרת מברג בכדי לחזק את הבורג באופן איתן. יש כמובן להיזהר שלא לחזק את הבורג יתר על המידה בכדי שלא לשבור את תושבת/השיניים העשויות פלסטיק.

art8

 

שיפור השמע בזמן הצילום

אם חשוב לכם להקליט ולשמוע בברור את מה שאתם מצלמים ישנם מספר דרכים לשפר את הסאונד:
1.  מומלץ לצלם ללא המארז האטום של המצלמה או להשתמש ב"דלת" מחורצת שתאפשר קליטה טובה יותר של השמע.

art10

2.  בגו פרו 2 ישנה אפשרות לחבר מיקרופון ישירות לגוף המצלמה (ישנם מיקרופונים קטנים שמתאים במיוחד) אך במצלמות של הדגמים גו פרו 3 ו-3+ אין כניסה למיקרופון בגוף המצלמה אלא רק דרך המסך.  אם אין ברשותכם מסך, עדיין ניתן לחבר מיקרופון ע"י כבל שממיר בין יציאת USB לכניסת האוזניות 3.5mm הנמצאת בגוף המצלמה (בתמונה למעלה).

3. אפשרות נוספת להקלטת סאונד נקי בזמן נסיעה, רכיבה או ברוח חזקה היא לשים "בום" שהן בעצם "שערות" שמנטרלות את הרעש.

מהו מצב הצילום האופטימאלי ביותר?

מהו המצב הכי אידיאלי לצילום? התשובה לכך אולי תפתיע אתכם אבל האמת היא שאין מצב שכזה! כול מצב ותנאי מזג אוויר מתאים לקונספט אחר וכול סיטואציה דורשת התאמה שונה לצילום מיטבי של הרגע. למצלמות כיום  יש יכולות רבות יותר מאשר פעם. פרמטרים ופונקציות אשר עוזרים למשתמש להתאים את המצלמה בהתאם לרצונותיו ולמגבלות שמציבה הסביבה ומזג האוויר.

פורמט הצילום, רזולוציה ובחירת מצב מתאים

בהגדרת הרזולוציה אנו קוסעים ושולטים שליטה על איכות וחדות התמונה.
- צילום ברזולוציה K (אולטרה HD) היא הגבוהה ביותר. צילום בפורמט זה מספק את איכות הצילום ואת החדות הטובה ביותר שיש למצלמה להציע.
- רזולוציה בפורמט של 1440 ו-960 פיקסלים יספקו תמונה בגודל יחסי של 4:3 - תמונה צרה יותר ושאינה פנוראמית ( גבולות שחורים בצדדים ימין ושמאל).
- רזולוציה בפורמט של 720 ו-1080 פיקסלים יספקו תמונה בגדול יחסי של 16:9 – תמונה רחבה יותר מהרזולוציה הקודמת ופנוראמית.

art11

מהו פריים (Frame)?

סרט הוידיאו מורכב ממספר מסוים של תמונות (פריים) שבהרצתן האחת אחרי השנייה הן יוצרות תנועה. ולשם דוגמא, לאנימציה בת שנייה אחת המורכבת מתמונות נדרש מינימום של 12 פריימים בכדי שזה יראה רציף. אבל במצלמות האיכותיות של היום מהירות הצילום של הפריימים נעות  מ- 24, 30, 60 ועד 120 פריימים לשנייה. למעשה, ככול שנגדיל את כמות הפריימים בשנייה, נקבל תמונה חלקה יותר והתנועה בסרט תהיה ברורה וחדה הרבה יותר (יש לקחת בחשבון שכמות הפריימים מגדילה את נפח הקובץ).

הגדרות מצבי צילום ומפתח (מרחב) התמונה

מכיוון שבגו-פרו אין זום והעדשה קבועה, ישנם שלושה מצבי צילום שונים שמאפשרים מרחב צילום שעוזר להתקרב לאובייקט או לצלמו בזווית רחבה. להלן: WIDE, MEDIUM ו-NARROW
- מצב צילום Wide או Superview: אלו הם מצבי צילום שמתאימים בעיקר לצילום עצמי. (מתאים לצילום עצמי על גלשן, סקי, קייטסרף וכדומה). במצב wide ישנו אפקט צילום שנקרא,  Fisheyeשיוצר עיוות מכוון של התמונה והופך אותה למעוגלת / מקומרת.
- במצב צילום meduim מפתח העדשה קולט פחות מהתמונה הרחבה שיש ב-WIDE, עדיף להשתמש במצב זה כשמצלמים מישהו במרחק סביר ואין חשש שדמותו לא תיכנס במלואה לפריים.
- מצב צילום Narrow הוא סוג של זום. המצלמה מצלמת ב-90 מעלות ותופסת הכי מעט ביחס למפתח התמונה של שני המצבים הקודמים.  מצב ה- Narrowמתאים לצילום כשהאובייקט רחוק מאיתנו ואנחנו רוצים לשמור על איכות התמונה בצילום הכי קרוב שניתן.

המלצה: מומלץ שלא לצלם במהירות של 30 פריים לשנייה. משום מה, צילום במהירות של 30 פריים אינו אידיאלי ואינו חד כמו שאר אפשרויות הפריימים שיש למצלמה. כאשר רוצים להגדיל את התמונה בעריכה התמונה לא תצא חדה. כמו כן יש לקחת בחשבון שככל שמצלמים במספר פריימים גדול יותר כך זה דרוש אחסון זיכרון גבוה יותר.

שמירה על הציוד

- במיוחד אחרי צילום בים, מומלץ לשטוף את הציוד מהמליחות. לטבול את הציוד במים מתוקים ולשטוף אותם ביסודיות (רצועות, מחברים, מארז, ברגים וכו').

- מומלץ מאוד להשתמש בכיסוי למארז / עדשת המצלמה! כאשר המצלמה נמצאת בכיס או בתיק, העדשה סופגת שריטות קטנות שאשר מצטברות עם הזמן והורסות את הצילום ואת המצלמה.

art12

לכל שאלה בנושא מצלמות הGO PRO , עריכת וידאו ועזרה ניתן לפנות למקסים סרדויקוב דרך כתובת המייל: Infectme869@gmail.com או/ו דרך הפייסבוק: Maksim Serduikov

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
מקסים סרדיוקוב

מקצוען בתחום הצילום ועריכת וידיאו של ספורט האקסטרים ובעל ידע עצום בנושא מצלמות הגו-פרו. גולש גלים וסקי (אלוף ישראל לריצות ארוכות לנוער/קדטים) נשוי באושר ואוהב לטייל בעולם. תמיד נכון לעזור ובכל שאלה ניתן לפנות אליו.

תיק עבודותערוץ הגו-פרו

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים