מגזין +
מגזין +סביבה ← עוד חורף אחד ולא יהיה חוף: כיצד הפכו חופי אשקלון למסוכנים, מסולעים וצרים ומה ניתן לעשות בנידון?

עוד חורף אחד ולא יהיה חוף: כיצד הפכו חופי אשקלון למסוכנים, מסולעים וצרים ומה ניתן לעשות בנידון?

מאת יואב נקש מרץ 01, 2015

הכותרת המקורית לכתבה זו הייתה "כיצד הפכו חופי אשקלון למכוערים ביותר בארץ?" כשהמילה "המכוערת" שבה שקלתי להשתמש מקורה בתחושת הקבס שאוחזת בי בכל פעם שאני מסתכל על קו החוף המקומי. תחושה שמעלה בי זעזוע עמוק, כאב עצום וזעם רב על שלא נעשה דבר במשך שנים - הזנחה והחרפה של מצב החופים שהפך (אולי) בלתי הפיך. תמיד אפשר ליפות את הדברים ולהתנסח יותר במעודן אבל למה לי לשקר לעצמי? לשקר לכם? האמת כואבת: חופי אשקלון במצב גרוע ביותר.

שוב חלפה עברה לה עונת חורף נוספת. שוב אני ממחזר את דבריי כפי שעשיתי פעם אחר פעם בעשור האחרון. אני מתעד ובוכה. מצלם את החוף ורואה אותו דועך ונסוג. נעלם... ככה מול נגד עיניי. חופי אשקלון שאמורים להיות פנינה תיירותית, יעד כלכלי מרכזי ומקום שליו ורגוע עם נוף של ים כחול הופך להיות מבוטן מכל צד, סכנת מפולות מרחפת ממעל, שפת הים מסולעת וצרה, תשתיות קורסות, אתרים ארכיאולוגים שנקברים תחת מעטה החול ונשטפים על גלי הים, טיילת מסוכנת למעבר וחוף ללא דרכי גישה. ובקיצור עונת החורף שוב הייתה כאן והשאירה עקבות על החול. החוף במצוקה והמצוק קובר את הים תחתיו.

פעם היה כאן חוף ואילו היום נותרו מצוקים, סלעים, חוף צר ותשתיות קורסות. חוף אשקלון פברואר 2015

לאחר שנאלצנו להכנע למציאות חדשה בדמותה של מפלצת בטון שנבנתה על חוף דיונה בתולית בקו התפר שבין הפארק הלאומי ולחוף דלילה שתשמש את הציבור הדתי, לא עמדנו שלובי ידיים כשנודע לנו שיש בכוונת העירייה להקים גם קירות הפרדה במי הים. ב"מחאת ששת הימים" שקיימנו בחודש מאי של שנה שעברה (2014) הצלחנו למנוע את הקמת קירות ההפרדה בים אך בליבי ידעתי שהאיומים על רצועת החוף השברירית לא תמו ושדרכנו לשיקום החוף עוד ארוכה, ובעיקר בחופיה הצפוניים של העיר.

"תמיד אפשר ליפות את הדברים ולהתנסח יותר במעודן אבל למה לי לשקר לעצמי? לשקר לכם? האמת כואבת: חופי אשקלון במצב גרוע ביותר"

לאחר שנים רבות שבהם אני מתעד, מסקר ומקדם פתרונות לשיקום החוף החלטתי לקחת כמה צעדים אחורה בתקווה שמישהו אחר יתפוס את המושכות ויראה נכונות לשנות. אבל לצערי הכל (חוץ מהמצוק) נותר במקומו. נושא החופים הצפוניים והמצוקים עובר בירושה לראשי העיר כבר מאז הקמת המרינה ושוברי הגלים. לפני כשנה ישבתי בלשכתו של ראש העיר איתמר שמעוני והעלתי את הסוגיה לפניו. "התפרצת לדלת פתוחה" הוא השיב לי. אך מאז הדלת נותרה פרוצה בלי מנעול, בלי מפתח ובלי בעל בית שישתגע! 

בהמשך הכתבה אציין את הרעיונות שהעלתי לפתרון בעיית המצוק והחופים אך בינתיים הצטרפו אלי לסיור קצר בחוף ותגלו את הזוועות... מומלץ להכין ממחטות.

להרגיש כמו נכים: אין גישה לחוף הים ואין נגישות לרוחצים

בעוד אני צופה מהמבנה של הסוכה לבנה בגוטה אל עבר נוף הפלצות של החוף, נגשה אליי אם משפחה ושאלה אותי "מאיפה יורדים לחוף?". השבתי לה בנועם: "מצטער גברתי אבל מכאן אין גישה לחוף. עליכם ללכת מרחק של 1.5 ק"מ דרומה לכיוון חוף בר כוכבא או 1.5 ק"מ צפונה לחוף הצפוני מרחק של כ-10 דקות לכל כיוון". האישה הייתה בהלם מוחלט. "הגענו ממודיעין ומתאכסנים בהולידיי אין. לא חשבתי לרגע שההליכה לחוף תהיה כה רחוקה מפתח המלון. מה איך ייתכן שאין נגישות?". כן, אם תהיתם כיצד מרגישים נכים שנתקלים במחסור בנגישות, כך ירגיש כל אדם, רוחץ, תייר ומבקר שיגיע לחופי אשקלון הצפוניים. מוגבל בתנועתו! ובכל שנה שחולפת גם מסלול הטיילת מצטמצם שוב תוחמים עם גדר עוד חלק שהתמוטט. מול מלון הולידיי-אין שביל האופניים נחסם... משפת המצוק בגובה 50 מטרים ובין מסלול ההליכה מפריד רק מטר 1 בלבד!

השובר נשבר לרסיסי סלעים

תחילת קריסתו של השובר הצפוני התחיל כבר לפני ארבע שנים אך עם רצף הסערות האחרונות של שנת 2014-15 תהליך הקריסה הואץ. שובר הגלים קרס. מעוצמת שבירות הגלים, ותנועת קרקעית החול, הסלעים נותקו ממקומם והתפזרו. ידיעה זו אולי תשמח את הגולשים החולמים על ריף מלאכותי אבל תעציב את הרוחצים שיגלו כי אין שובר שיגן על רצועת החוף הצרה ויותר מכך צריכה להטריד את מנוחת כולנו באשר למבנים שנמצאים בסכנת קריסה במעלה מצוק הכורכר.

ס-כ-נ-ה! מפולות! המצוק קורס!

מצוק הכורכר נעשה תלול וגבוה יותר בכל שנה שחולפת. המצוק נסוג וקורס, מפולות חול הן דבר שבשגרה. המצוק בשיפוע שלילי וגלי הים נוגסים בו ללא רחמים. מצוק החוף הצפוני של אשקלון מחוף בר כוכבא ועד לפאתי החוף הצפוני (חופית) נותר ללא הגנה. המצב בכי רע למרגלות מצוק הולידיי אין שנסוג בכל שנה בכמטר אחד. מהקומה הראשונה של המלון ניבט נוף לים כמו מהקומה העליונה של הסוויטה. קיימת סכנה מוחשית ומיידית של קריסה וסכנה בטיחותית לחיי אדם ולאנשים שהולכים למרגלות המצוק. המצב מסוכן ביותר מכיוון שאין הרבה מקום למעבר על החוף – החוף צר ומסולע ומחייב את ההולכים להצמד לדפנות המצוק. זה רק עניין של זמן עד שמישהו ייקבר תחת מפולת שכזו ולצערנו מקרים שכאלו כבר קרו בעבר.

החוף צר ומסולע - נדידת החולות לא עוצרת שם. 

המצוק קורס בגלל שאין הזנה של חול לחוף – חול שאמור לתמוך בבסיס המצוק. במצב שבו נדידת החולות נחסמת ע"י המרינה וזרם הים מסיט את החולות הרחק בעומק הים וצפונה משם, כל שמגיע לגדה הם זרמי ים של גלים שחורצים וסוחפים את מה שנותר מהחולות ומשאירים את הרצועה צרה ומסולעת. החוף נעשה קשה להליכה, מסוכן למעבר וללא מקום שבו ניתן לשבת בנחת על חול רך – כי זה כמובן כבר אינו בנמצא.

תשתיות נופלות ונשברות

לקריסת המצוק יש קשר מיידי לתשתיות ומבנים שנמצאים על החוף ועל המצוק. מובל נקז הגשמים קרס והתקפל. המוניומנט מבטון שכבר שנים מראה סימנים של התנתקות מגב המצוק הגיע לנקודת השבירה האחרונה שלו ונותר עומד על חוט הסערה. מיותר יהיה להגיד שהמצב מסוכן עד מאוד! עוברי אורח הולכים תחת מבנה רעוע שיכול לקרוס וליפול בכל רגע נתון. באזור הסוכה הלבנה נפל עמוד התאורה ששימש אתהגולשי, הירידה אל החוף נעלמה כלא הייתה והדרך שנסללה נותרה תלויה באוויר. יסודות תצפית מלון הולידיי חשופים וחציה של התצפית נותרה עומדת באוויר. המקום פרוץ, אין מחסום או גדר. משפחות וילדיהם עולים על התצפית מבלי לדעת שהאדמה יכולה לקרוס בכל רגע נתון תחת רגליהם. 

המצב של חופי העיר אשקלון עגום אבל לא אבוד!

מזה שנים רבות שאני מנסה לקדם מספר פתרונות שיש בכוחן לתקן, לשנות ולהיטיב. קיימתי עשרות פגישות עם אנשי מקצוע, ראשי רשויות ועם שרים רמי דרג; ערכתי מצגות, כתבתי מאמרים והבאתי הוכחות לפתרונות ישימים וקריאטיביים מרחבי העולם. לצערי ועל אף שזכיתי לתגובות אוהדות ומפרגנות לרעינותיי, טרם נעשה ולו הדבר הבסיסי ביותר לפתרון הבעיה של נסיגת המצוקים ושחזור תוואי החוף. הפתרון האולטימטיבי מחייב שילובם של שתי פעולות: הזנה של חול והגנה של תשתית ימית (ריף מלאכותי או שובר מטובע) - שתי אופציות אלו זמינות ליישום באופן מיידי כשבהקמת תשתית הגנה ימית נדרש קצת יותר תכנון והשקעה כספית. 

הזנה של חול עכשיו!

זוהי האופציה הזמינה והקלה ביותר ליישום. בכתבתי "חוף מבטחים" הבאתי את ציטוט דבריו של מנהל המרינה באשקלון שהציע להסיע את החולות שנשאבים מפתח המרינה לחוף קבר השייח במטרה להמשיך את נדידתם הטבעית צפונה (הזנת החול לחופיה הצפוניים של העיר הייתה צריכה להיעשות כבר מיום הקמת המרינה אך החול נמכר ונעשה בו שימוש אחר). הזנה של חול זו צריכה להתקיים באופן עקבי בכל ימות השנה אם בשינועם ע"י משאיות או בהסעתם ע"י צינור ייעודי. עלות הפרויקט זעומה בהשוואה לעלות תוצאות קריסתו של מלון הולידיי אין.

"הפתרון האולטימטיבי מחייב שילובם של שתי פעולות: הזנה של חול והגנה של תשתית ימית (ריף מלאכותי או שובר מטובע)..."

תשתית ימית להגנה על החופים! (ריף מלאכותי = שובר מטובע)

בכתבותיי הרבות על "פרויקט הריף" אני מציג את החלופה הנפלאה הזו לתשתית הגנה ימית במקום שוברי הגלים המגושמים, המזיקים וחסרי התועלת. אסביר בקצרה: ביכולתו של שובר מטובע (מתחת לפני הים) לבנות חוף, ליצור אזור מחייה לדגה, לקדם את הספורט האתגרי (גלישה, צלילה), לקדם את הפן התיירותי של העיר, לשמש מנוף כלכלי, שיפור איכות חיי התושבים וכמובן מניעת קריסת המצוקים ושיחזור המרחב החופי.

זה הזמן להוריד את הכפפות ולהפסיק להיות אדישים לקריסת המצוקים. האדמה קורסת מתחתינו ואנחנו נופלים! חייבים להציל את חופי אשקלון לאלתר! עלינו לומר ש"אנו כאן בשביל להלחם על הים!" על הרשות המקומית והארצית לפעול לפתרון הבעיה במלוא המרץ ובאופן מיידי - כי בלי חוף הים, אשקלון היא לא אותה אשקלון – זמן פעולה עכשיו!

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים