חדשות
חדשותסרף Tech ← מדען פיתח במוסך ביתו סנפיר + זנב גלשן שמיועד לשפר ביצועים בגלישה

מדען פיתח במוסך ביתו סנפיר + זנב גלשן שמיועד לשפר ביצועים בגלישה

מאי 20, 2015

סנפרים של גלשנים או בכינויים (השגוי) חרבות, הם יתדות היציבות של הגולשים על הגלים. הסנפירים שמגיעים בשלל גדלים וצורות עברו דרך ארוכה של פיתוחים במטרה לשמור על היציבות אך להוסיף גמישות בתנועתם - לזרום עם הגל ולאו דווקא להיות נעוץ בתוך הגל. בשנים האחרונות הוצגו לפנינו סנפירים מפרקיים וגמישים עם שילוב של זנב גלשן להחלפה והנה מגיע מדען קצת תמהוני שהוגה רעיון שמשלב את הכל לכדי מערכת סנפירים אחת... ה- Emotion Flow FIn System.

מייק קלי הוא לא בדיוק מדען. יש לו רקע במדע ופיתוח מוצר אבל יותר מהכל יש לו זיקה גדולה לגלישה. ה"מדען" עובד מזה זמן רב מאוד במוסך ביתו שבמאליבו קליפורניה על רעיון שהגה הקשור למערכת סנפירים משולבת לגלשן - מערכת שתעניק יותר מהירות ויותר זרימה (Flow) במהלך הגלישה. עם חולצת הוואי פרחונית ומשקפי מעבדה, מייק מוריד את הלוט מעל הפיתוח המבריק שלו בתחום הגלשנים וחושף אותו קבל עם ועדה.

מייק קלי מציג לראווה את היצירה של "זנב גלשן + סנפיר" שבנה במוסך ביתו. ה- Emotion Flow Fin System

ה- Emotion Flow Fin System היא יצירה שנראית די מטורפת אבל יש מאחוריה הרבה היגיון. מערכת הסנפרים-מונחה-רגש-זרימה (EFFS) היא בעצם שילוב מעניין של תנועת הסנפיר עם תנועת הזנב, ולהיפך. תדמיינו לעצמכם שזנב הגלשן שלכם מנותק מכלל גוף הגלשן וחתיכת הזנב חצויה במרכזה. הזנב הכפול מחובר לציר שמתכוונן מעלה ומטה באופן פרטני כך שכביכול יש לכם שתי זנבות כאשר כל אחד מהם מתפקד כזנב (Rail) נפרד בפני עצמו. השינוי בכוונון והפעלתו של אחד מהזנבות מותנה עם שינוי הלחץ והדחיקה של הזנב בזמן גלישה על פני הגל.

מערכת הזנב הזו מחוברת לקצהו של הסנפיר האמצעי כך שבכל פעם שאחד מצידי זנב הגלשן מורם מעל הגל, קודקודו של הסנפיר מתקפל באותו הכיוון. לדבריו של מייק, תנועה זו מפחיתה את יחס הגרר של הזרימה על הגל. אם לדייק, מייק מעריך שהיעילות של המערכת מתבטאת בשיפור של 20% עד 40% בהפחתה של הגרר (Drag). ובמילים אחרות לכל אלו שהבריזו מביה"ס לגלוש או שלא היו בכיתת מדעים, המשמעות של הדבר היא יותר מהירות.

זנב הגלשן חצוי לשניים ומחובר למיתר שמניע את קודקוד החרב עם כיוון החיתוך במים. נשמע מסובך אבל תורם למהירות.

בכדי לפשט את ההסבר ולהעמיק את בסיס הרעיון של המערכת-סנפיר+זנב של מייק, נסביר שמהירות בגלישה תלויה בשני מרכיבים התלויים בסנכרון מושלם: אחיזה וכוח עילוי. המרכיב הראשון בכוח שמופעל מן הצד היא האחיזה שמונעת מהגלשן להחליק בזמן חיתוך. המרכיב השני הוא כוח העילוי שמוביל למהירות - אפקט שתלוי בעיצוב הסנפיר כך שיזרום בתוך המים עם התנועה הסיבובית של הגלשן. כששני האלמנטים האלו מתמזגים בשלמות, הדבר מוביל לכך שאיזשהו גולש הולך לשבור את מהירות הקול ...

הפיתוח של מייק הוא רעיון שבהחלט יכול לתרום ולשפר את הגלישה (גם לגולשי גלים וגם לגולשי רוח) אך בספק אם מישהו בתעשייה ירצה לקחת את המערכת המסובכת ולהשקיע כסף בהטמעתה בפס ייצור מן השורה. ייתכן שאת הרעיון יפתחו למשהו אחר בעתיד כי אחרי הכל, מרבית הרעיונות הגדולים ראשיתם במוסך של בית קטן.

מייק חושף את הפיתוח שהגה מוחו הקודח ומסביר איך זה עובד

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים