ווייב ג'ט - Wave Jet - לגלוש מבלי לחתור

מאת יואב נקש דצמבר 05, 2011

חתירה היא אחת מאבני היסוד החשובים שבגלישה ומהווה כ-95 אחוז מהזמן שאנו מבלים ביום גלישה ממוצע. אנו חותרים בכדי להתקדם על פני המים, לצבור מהירות ולתפוס את הגל הנכסף, אבל העתיד כבר כאן, והטכנולוגיה חותרת עם הזמן גם אל ענף הגלישה. ה-ג'ט ווייב (גלשן ג'ט) הומצא בכדי שנוכל לקצר את הדרך ושבעזרתו נוכל להתקדם על פני המים ללא כל מאמץ...! אז תפעילו מנועים וקראו את הכתבה הבאה.

הגיע הזמן להגיד את האמת, גולשים רוצים לגלוש על הגלים ולא להתעייף לחתור אליהם. למקצוענים שבגולשים יש טקסי פרטי של ג'ט סקי שלוקח אותם אל הפיק ואוסף אותם כשהם מסיימים לגלוש על הגל. אבל מה לעשות שלגולש הממוצע אין את הפריבילגיה המפונקת והוא מוצא את עצמו חותר עם זרועותיו עד שהן הופכות לרצועות נודל רופפות. אז בשביל לחסוך באנרגיה גופנית המציאו דרך שבה נוכל לבזבז אנרגיה מכאנית ולהתקדם ללא חתירה וזאת ע"י המצאה חדשנית שנקראת ווייב ג'ט (גלשן ג'ט).

art6

הווייב ג'ט הוא מתקן שטוח בצורה אובאלית שמותאם לתחתית הגלשן. הווייב ג'ט מאובזר בבטריית ליתיום נטענת שמספקת כוח דחף של 10 ק"ג ושביכולתה להניע את הגולש במהירות של עד 6 קמ"ש. – פי 3 ממהירות ממוצעת של חתירה. בהפעלתו, הג'ט ווייב יכול לפעול למשך 45 דקות רצופות ואת הבטריה ניתן להטעין בכל שקע חשמל זמין בתוך 4 שעות.

art2

בניגוד לצינור פליטה מחזורי (מעוגל) שקיים בג'ט סקי, הווייב ג'ט מאובזר בצינור מלבני שחוסך במקום ומוסיף כוח. ע"י הזרמת מים דרך פתחים צרים ושטוחים, הג'ט מייצר לחץ זרימה גבוה בהרבה. הגולש יכול להדליק ולכבות את הג'ט ע"י שימוש בצמיד שלט רחוק. הצמיד יכול גם לשמש כמתג נטרול מוחלט של מנגנון הג'ט ללא צורך בלחיצה במידה והגלשן נסחף. מכיוון שהסוללה ותבנית הג'ט ממוקמים בתחתית הגלשן ובקרבה לחרבות, במקום שבו נח רוב משקלו של הגולש,  6.5 הק"ג העודף של התקן הג'ט משפיע באופן מינימלי על יציבות הגלשן ורמת הביצועים.

למרות שהווייב ג'ט יכול לאפשר לגולשים מקצועיים "לשחוט" את הגלים עוד יותר, הרעיון מאחורי ההמצאה היא דווקא לבוא לקראת החובבנים של ענפי הגלישה ולמנוע תסכול מוכר של התחלה. הווייב ג'ט יכול לשמש את שירותי ההצלה שיוכלו להיעזר בגלשן שכזה בכדי להציל חייו של אדם הנמצא בסכנת טביעה. לאחר 10 שנים של פיתוח, חברת Wavejet מציעה את הגלשן העשוי מקרבון או אפוקסי למכירה במחיר של 4500 דולר ליחידה (לא סיפור זול), פי חמש מעלות גלשן רגיל.

art7art4

התקן הג'ט-פרופלור (propulsion system) מותאם לכל סוגי הגלשנים: גלשני עמידה (SUP), בוגי, קייאקים וגלשני קייט ואפילו אביזר עזר לצוללנים.

הווייב ג'ט נוסה גם בתנאי ים גבוהים, גארת' מקנאמרה גולש הגלים שתפס את הגל הגבוה ביותר לאחרונה (90 פיט) והטימניק של חברת "WaveJet" נראה בוידיאו כשהוא גולש על גל בגובה של 5 מטרים בספרד וחוזר אל הליין-אפ בקלילות מבלי שהוא חותר כלל...

הוסיפו אותנו כחברים בפייסבוק ו/או הרשמו לסרף-לטר של צלם ים והשארו מעודכנים בכל מה שחדש!

הטוב

סוף סוף יש דרך "לחתור" מבלי להתאמץ, להגיע אל הפיק ביתר קלות, לתפוס את הגל עם תנופה רבה יותר, להמשיך לסקשן הבא של הגל גם כשהגל נעשה שטוח. הגלשן יכול להיות יעיל מאוד לאלו שלומדים גלישה, לצבור מהירות מספקת בכדי לתפוס גל נמוך לפני שהוא נשבר ןלהתרכז בעמידה וביציבות. עם הווייב ג'ט לא צריך להלחם בזרמים חזקים, הווייב ג'ט יכול להקל על הסחף הטורדני. אפשר להיכנס עם SUP על ים שטוח לעמוד הגלשן ולתת לג'ט לעשות את העבודה.... תענוג.

הרע

מה אנחנו מפונקים? עצלנים? אם נרצה או לא נרצה, החתירה היא חלק בלתי נפרד מהגלישה. שימוש בכוח הזרועות הוא דבר הכרחי כשנמצאים בים, תרגול של שחייה ואימון לקראת מצבים שבהם הליש נקרע, או לשפר את כושר סיבולת הלב ריאה. הווייב ג'ט במתכונתו הנוכחית הוא עדיין כלי שייט מסורבל, מכביד על משקל הגלשן ומשפיע באופן ישיר על רמת הביצועים של הגלשן והגולש. הסוללה מספיקה רק ל-45 דקות, כשהסוללה נגמרת צריך לצאת לייבש את הגלשן להטעין את הסוללה ורק אחרי 4 שעות (אם יש עדיין אור) אפשר לחזור לסשן נוסף. והקץ' האחרון: במחיר של 4500 דולר אפשר לקנות ציוד גלישה מלא, טוסטוס וטיול לסרי-לנקה ועדיין להשאר עם עודף.

art9

המכוער

אף אחד לא היה רוצה שיקראו לו "קוק", אבל ברגע שגולש יכנס עם גלשן ג'ט למים סביר להניח שזה הכינוי שייתנו לו שאר הגולשים. "תמיד יהיו גולשים שיגידו שהרעיון הוא אדיר אבל הרומנטיקנים שדוגלים בטבע הפשוט של הגלישה יכעסו על כך כשמנסים להכניס חידושים בענף, מקרה דומה היה בשנות ה-60 כשהתחילו להשתמש ברצועות הגלישה", מסביר סטיב וולדן (Steve Walden) ממציא הווייב ג'ט.

בפורומים שעוסקים בווייב ג'ט הגולשים לא חוסכים במילים:" אם גולש "ביוני" (Bionic) יתפוס את הגל שלי בעזרת ווייב פא$%#ינג ג'ט אני אדאג להטעין לו את הבטרייה ב.ת$%#ת שלו" אומר אחד הכועסים. "אולי תמציאו הולוגרמה שגם תגלוש עבורי מבלי שאצטרך להיות במים?" אומר אחר, "נראה את הגולש שיעיז להיכנס עם גלשן כזה לליין-אפ בחוף נאראבין" מוסיף גולש אוסטרלי. בכדי לסיים את חוות הדעת של הגולשים בטעם קצת יותר טוב לפניכם קליפ עם כמה תגובות אוהדות לרעיון:

בסופן של דבר הזמן יגיד אם הגולשים יאמצו את הטכנולוגיה החדשנית, אבל דבר אחד בטוח, הווייב ג'ט מעורר הרבה מאוד סקרנות וסוג של מהפיכה בענף הגלישה המונע באופן אישי (Personal Water Propulsion PWP), ולבטח כל גולש ירצה לנסות את זה פעם בחייו. אז בקרוב... בפיק הקרוב לגלשנך, גלשן-ג'ט ללא חתירה עם תפיסה קלה וגלישה מהנה על הגלים - תניעו מנועים.

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים