בר-קיימא כבר קיים: Ecoboard תקן לייצור גלשנים ירוקים

מאת יואב נקש ינואר 26, 2015

הבשורה החדשה בעידן האקולוגי אינו פוסח על גלשני הגלים ומציג את הפיתוח החדשני של גלשן העשוי מחומרים טבעיים וממוחזרים. ה-Ecoboard הוא הגלשן הבא, הוא מרגיש כמו כל גלשן גלים אחר אך תמורותיו הסביבתיות גדולות הרבה יותר. עד כמה הגלשן הירוק הוא ירוק ועד כמה הוא באמת מתאים לכחול הגדול?

בואו ונגיד את האמת: גלשן האקובורד אינו ירוק למהדרין אבל הוא הרבה יותר ידידותי לסביבה מכל גלשן בייצור המוני אחר. בעשור האחרון נעשו מספר פיתוחים פורצי דרך שתפסו את מקום החומרים המזהמים מהם מיוצרים הגלשנים אך אף אחד מהם לא הצליח לעגן את מקומו באופן עקבי בין הסטנדים של הגלשנים המוצעים למכירה בחנויות הגלישה. בהפצת הבשורה של גלשני-קיימא יש מספר מכשולים עיקריים: המחסור היחסי בגלשנים ידידותיים לסביבה המיועדים למכירה, נגישות הקונים לחנויות המוכרות את הגלשנים, מחירם הגבוה בהשוואה לאלו העשויים חומרים רגילים, קיבעון תודעתי של הגולשים שמתבטא בחוסר עניין לשנות את החומר ממנו מיוצר הגלשן כי יש בו בכדי לפגוע בביצועיו על הגל, יחד עם חוסר הנכונות של גולשים מקצוענים להתחרות על ציוד ירוק חלופי שבכוחו להעניק דוגמא ושמש מופת למעריציהם.

מגבלות אלו היו נכונות עד אשר Ecoboard פרצו את שוק הגלשנים ביוזמה שיתופית עם כמה מיצרני הגלשנים הגדולים בעולם. "אקובורד" במהותו הוא פרויקט ללא מטרות רווח בארה"ב (חלק ממסגרת רחבה של פרויקטיים סביבתיים בשם sustainable surf הפועלים בעיקר בתחומי קליפורניה, ארה"ב) ששם לו למטרה לצמצם את כמות המזהמים שנכנסת לים ע"י הפחתת מקורות הזיהום שנגרמים כתוצאה מהחומרים מהם מיוצרים הגלשנים. כאמור, הקצף ושכבת הגלאס הם מוצרים תעשייתיים פטרוכימיים שתהליך ייצורם והפסולת שלהם פוגעת במשאבי הטבע והים לרבות החי והדגה. ובמונחים של גלשני גלים מדובר בכמויות ייצור עצומות שמהוות חלק עיקרי בתרבות הגלישה ושבסוף דרכם גם מזהמים את עולם הים של הגולשים עצמם. פעילותה היוזמה של Ecoboard קבעה סטנדרט נוקשה מול מספר יצרני גלשנים כגון: Firewire , Super brand ו-Channel Islands שמחייבת אותם בייצור סדרת גלשנים העשויים מקצף ממוחזר או מבוסס-ביו ושציפוי הגלאס יעשה עם שרף שמרביתו או חלקו מבוסס –ביו; רק במילוי תנאים אלו הגלשן יקבל את חותמתו הירוקה של Ecoboard ויאושר כידידותי לסביבה. 

תעשיית הגלשנים עשתה דרך ארוכה עד שהגיעה להבנה כי יש צורך בייצור ידידותי בר-קיימא, וזו הפעם הראשונה שחברות בסדר גודל שכזה מקבלות על עצמן את האחריות בייצור גלשנים ירוקים. חברות ייצור הגלשנים הגדולות בתעשייה והגולשים באשר הם, הגיעו להבנה מושכלת שחלה עליהם חובה מוסרית ואחריות גדולה לשלומו של העולם והים. החברות הגדולות שלקחו חלק בפרויקט זה אף רוצות להוכיח כי ניתן לייצר גלשנים עם יכולות ביצוע גבוהות שלא יפגעו באיכות הגלישה ושיהיה בכוחן אף לשפר את ביצועיהם על הגלים. חברות אלו, השותפות לפרויקט של Ecoboard, עברו לשימוש בשרף ביו של אנטרופיה (שרף על בסיס צמחים) כבר בתחילת חודש יוני 2014 ועושים כיום שימוש בקצף ממוחזר במרבית מגלשניהם. 

"גלשנים אלו טרם הפכו לסטנדרט תחליפי לייצור הסדרתי של גלשני הקצף הרעילים וככל הנראה יידרש עוד זמן רב עד שגם הם יהפכו לתקן עולמי. על אף זאת ניכרת מגמה שמתקדמת בכיוון הנכון. הצבע הלבן של הגלשן הופך אט אט לירוק. הגלשנים הרעילים הופכים לנחלת העבר, התקן העתידי שאותו אוכפים ב- Ecoboard רובע חוקי ייצור נוקשים...

עם חלוף הזמן חברות גלשנים נוספות הצטרפו למהפכה הירוקה והחלו לייצר חלק נכבד מסטוק גלשניהם תחת עינה הבוחנת של Ecoboard. חברת Grain Surfboards המייצרת גלשנים נפלאים מעץ משתמשת אך ורק בשברי עץ ממוחזר או מעצים שנכרתו באופן מבוקר ביערות אשר נמצאים תחת פיקוח הדוק, ומצפה את ציי גלשניה בשרף צמחי. חברת Mayhem מייצרת את גלשני הקצף והאפוקסי תחת הסטנדרטים של אקובורד ומגמה זו ממשיכה גם עם יצרני גלשנים קטנים ושייפרים מקומיים. תחת פיקוח הייצור של פרויקט אקובורד, החברות יכולות להפחית את הפגיעה הסביבתית בעולם הים ב-40% שזה כולל צמצום פליטת גזי חממה, רעלנים ותרכובות נדיפות (זאת במידה ונעשה שימוש גם בקצף ממוחזר וגם בשרף צמחי). תמחור הגלשנים משוקלל בתוספת הידידותית שהייתה כרוכה בייצורו כלומר: על מחירו הרגיל של הגלשן חלה תוספת של 125$ במידה ונעשה שימוש בשרף צמחי כתחליף לציפוי ה-Glass הרעיל.

הבעיה שבמכירת גלשנים ירוקים מתחילה במקום שבו ידם של היצרנים אינה משגת. גלשנים אלו מיוצרים בעבודת יד, ליקוט התחליפים הירוקים דורשת השקעה רבה ובשל כך גם כמות הייצור של הגלשנים דלה. גלשנים אלו טרם הפכו לסטנדרט תחליפי לייצור הסדרתי של גלשני הקצף הרעילים וככל הנראה יידרש עוד זמן רב עד שגם הם יהפכו לתקן עולמי. על אף זאת ניכרת מגמה שמתקדמת בכיוון הנכון. הצבע הלבן של הגלשן הופך אט אט לירוק. הגלשנים הרעילים הופכים לנחלת העבר, התקן העתידי שאותו אוכפים ב- Ecoboard רובע חוקי ייצור נוקשים. התעשייה מבינה שיש לה אחריות על הנעשה והגולשים מבינים שהדרך לממש את אהבתם לים היא רק בדרך של חיים בר-קיימא. 

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

מגזין +

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים