מגזין +

לא מוותרים! איך לקבל פיצוי מחברת התעופה על נזק שנגרם לגלשן?

מאת יואב נקש יוני 25, 2015

שינועים, מסועים, טיסות, מעברי גבול, סבלים, צ'ק אין, צ'ק אאוט, ואז עושים צ'ק לגלשן ומגלים שהוא נשבר... הלב נשבר. מישהו צריך לשלם על זה. תאכל'ס... לתת לכם צ'ק! אבל אחרי שאתם מוציאים ת'עצבים, צועקים על דיילי קרקע, ומתרוצצים מדסק אחד לשני ומקבלים תשובות אוטומטיות של "תמלא את הטופס הבא". במרבית המקרים אתם מוצאים את עצמכם מוותרים ונכנעים לבירוקרטיה המסועפת ונשארים עם שני חצאים של גלשן. זה בדיוק הדבר שקרה לרומן שנדרובסקי שחזר מטיול בחו"ל, אסף את הגלשן וגילה שהגלשן שלו נשבר, אלא שרומן לא וויתר והחליט לקבל פיצוי בחזרה. האם הצליח וכיצד?

כמה חיכיתי לרגע הזה. טיול גלישה לקוסטה ריקה היפה עם חברתי האהובה. טיול של חופש וכיף, גלים מושלמים לצד אהבה גדולה וצבירת חוויות - שום דבר לא יוכל להרוס לי את ההרגשה - כך בתמימותי בכל אופן חשבתי.

זה מתחיל בצ'ק אין שבו אתם מפיקידם את הגלשן אבל לעולם לא יודעים באיזה מצב הוא ינחת ביעד

בחברות התעופה שבהם טסנו, אל-על ואיבריה, גובים 150$ להובלת גלשן יחיד, אז החלטתי מראש שאת הגלשן אקנה מעבר לים ומקסימום אם יהיה חיבור וזרימה אני אחזיר אותו ארצה בסוף הטיול. כשביקרתי בחאקו קניתי גלשן מדהים בעלות של 600$ (כ-2300 ש"ח). לשמחתי הרבה היה חיבור והייתה גם זרימה ועל כן החלטתי לשלם את הקנס של ה- 150$ ולהטיס אותו ביחד איתי לישראל.

הוסיפו אותנו כחברים בפייסבוק ו/או הרשמו לסרף-לטר של צלם ים והשארו מעודכנים בכל מה שחדש!

חזרנו ארצה וחיכיתי לתיק הגלשן במחלקת כבודה חריגה. כשהוא הגיע כל כך שמחתי שהוא שרד את הדרך הארוכה אבל אז כשפתחתי את התיק נפלו פניי. צביטה חזקה בלב... באסה של החיים! הגלשן היה שבור לכל רוחבו ופיצוץ מכובד עיטר את זנב הגלשן - נזק שנגרם כנראה כתוצאה מזריקתו על ידי הסבלים או העמסתו מתחת לכובד משקל המזוודות בבטן המטוס.

הנזק לגלשן: שבירה רוחבית ופיצוץ ענק ברייל הקרוב לזנב. כך נראה גלשן בשווי $600 לאחר הטיסה ארצה.

ניגשנו לדלפק שמטפל בנזקי כבודה ודיווחנו על כך. את עותק המסמך שנתנו לי למלא הכנסתי לארנק, ואמרתי לעצמי בלב שהפעם אני לא מוותר. חייב ליהיות פה צדק! מור חברתי שראתה שהמקרה מאוד מסעיר אותי הרגיעה אותי ואמרה לי "עזוב את זה עכשיו, היה טיול מדהים מלא בכיף וחבל שזה יהרוס לך, דבר עם חברך עורך הדין והוא כבר ידאג לטפל בזה".

פעלתי לפי הצעתה של חברתי ופניתי לעזרתו של חברי הטוב אלון, עורך דין במקצועו, שהנחה אותי שלב אחרי שלב בתהליך התביעה: כיצד לדרוש את הפיצוי לנזק שגרמה לגלשן שלי חברת התעופה (מן הראוי לציין שתהליך זה אינו פשוט והוא יכול לארוך זמן, אך בסבלנות רבה וכשמגלים נחישות ניתן לקבל את הפיצוי ואת הצדק המגיע לכם).

"חייב ליהיות פה צדק! מור חברתי שראתה שהמקרה מאוד מסעיר אותי הרגיעה אותי ואמרה לי "עזוב את זה עכשיו, היה טיול מדהים מלא בכיף וחבל שזה יהרוס לך, דבר עם חברך עורך הדין והוא כבר ידאג יטפל בזה".

לפניכם מספר נקודות מתהליך התביעה שלי את חברות התעופה, שיכולים להיות לכם לעזר אם ובמידה תמצאו את עצמכם במצב דומה.

נזק, תביעה ופיצוי:

באופן כללי, עלות הגשת תביעה היא בסביבות ה- 50 שקלים. במקרה שלי נגרם נזק נכבד לגלשן שכלל שבירה לכל רוחבו ופיצוץ גדול בזנב ובתביעת הפיצוי הראשונית דרשתי את הדברים הבאים:

  1. מלוא עלות הגלשן 600$
  2. עלות ההובלה בטיסה על סך 150$
  3. הפסד זמן, הוצאות משפט, ועוגמת נפש (*)

* שימו לב: סעיף מספר 3 תלוי בשיקול דעתכם ודורש מכם לקחת מספר דברים בחשבון:

  • עלויות ייעוץ וליווי משפטי לא נכללים בהוצאות משפט 
  • עלויות משפטיות של חברות התעופה הן גבוהות ולכן סביר להניח שחברות התעופה ינסו להגיע איתכם לפשרה (לא תמיד).
  • אם יש בידכם הוכחות (תיעוד, צילום, קבלות) אין סיבה למהר להתפשר אבל בהחלט אפשר להתגמש בדרישות ולעיתים זה יהיה אף עדיף.
  • אם פניכם לשלום ולפשרה, תיעזרו בסעיף 3 בכדי לקדם את סעיפים 1 ו-2.  

במקרה התביעה שלי הגענו לפשרה והסכמתי שיפצו אותי על סעיף 1 ו- 2 ואילו את סעיף 3 ביטלנו. מהרגע שמגישים תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות ולאחר שכתב התביעה מגיע לנתבעים יש להם 15 יום להגיש כתב הגנה ומשך התהליך ייקבע על פי הדיונים בבית המשפט. מיום קבלת אישור בית המשפט להסכם הפשרה הם מחוייבים לשלם את הפיצויים בתוך 30 ימים. בתביעה הנ"ל זכיתי לקבל פיצוי מלא מחברת התעופה על עלות הגלשן 600$ + עלות הטסתו שעלתה 150$.

"מן הראוי לציין שתהליך זה אינו פשוט והוא יכול לארוך זמן, אך בסבלנות רבה וכשמגלים נחישות ניתן לקבל את הפיצוי ואת הצדק המגיע לכם."

מספר נקודות חשובות למימוש והצלחת תהליך התביעה:

  1. תיעוד ודקומנציה. ברשותי היה כמעט כל התיעוד שלו הייתי זקוק. תמונות (לפני ואחרי), מסמכים רלוונטים (כרטיסי טיסה, ספח כבודה וכו'), אסמכתא ממשיכת מזומן מהבנק לטובת קניית הגלשן וקבלה מהתשלום על הטסת הכבודה (לא הייתה ברשותי קבלה על קניית הגלשן אך רצוי שיהיה כי זה יקל עליכם עוד יותר ויגדיל את סיכוייכם).
  2. אל תתנו לחברות התעופה למרוח אתכם. חברות התעופה יטענו שהתשלום עבור שינוע הגלשן (150$) או איך שהם אמרו לי בשיחת פשרה "התשלום להובלת הגלשן כי הוא תופס מקום במטוס" היא מתחמקת ומטעה. הטענה שלי כנגד טיעונם הייתה ששילמתי עבור השירות מתוך ציפייה לקבל את מה ששלחתי בדיוק באותו מצב ששלחתי אותו. אם הייתי מקבל את הגלשן באותו המצב לא היינו מקיימים את השיחה המיותרת הזו. ולכן אין סיבה לחשוש מטענות של חברות התעופה שמכבסות אתכם במילים כמו "אמנת מונטריאול" וכו', אלא תדעו שיש מספיק טענות ותקדימים שיפריחו וימסמסו את הניסיון שלהם לאי לקיחת האחריות.
  3. חברות התעופה לעולם לא ימהרו לקחת אחריות. כתגובה לפניה הראשונה שלכם אליהם הם ישלחו אליכם מייל עם תשובה אוטומטית וארוכה מאוד - כזו שהם שולחים לכולם כשהדבר היחיד ששונה בתכתובת הזו הוא השם של הנמען. ואז בעצם כשמגישים תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות הסיכויים לקבל פיצוי עולים.
  4. ככלל, אפשר לתבוע כל חברת תעופה כל עוד ויש להם נציגויות בארץ. במקרה שלי חברות התעופה שתבעתי היו אל-על ואיבריה.

שלב אחר שלב: מה עושים כשמגלים שנגרם נזק לגלשן?

  1. גש לדלפק אבידות / נזק לכבודה של חברת התעופה הרלוונטית.
  2. דווח / הצהר על הנזק ושמור את האישור.
  3. סע הביתה ונסה לשחרר את הכאב. אמור לעצמך היה חופש קטלני, חבל להרוס.
  4. רכז, צלם, סרוק, הדפס מסמכים הבאים:
    1. כרטיס טיסה, מדבקות כבודה וספחים
    2. את הקבלה על קניית הגלשן יחד עם התשלום על שליחת כבודה חריגה.
    3. אם אין ברשותך קבלה על קניית הגלשן, תבדוק אם יש לך אישור משיכת מזומן מהבנק או כל דבר אחר שיעזור להוכיח כי אכן הייתה הוצאה כספית.
    4. תיעוד תמונות / ווידיאו  שמוכיחות את שלמות הגלשן לפני הטסתו ארצה. אם יש תמונות מיום הקניה בחנות זה עוד יותר טוב.
    5. צלם את הנזק שנגרם לגלשן. שמור את הגלשן ואל תתקנו. שמור את הפצפצים / קרטונים וכל דבר שהיה בקייס (מארז הגלשן) שהיה מיועד להגן עליו.
  5. הגש לחברת התעופה בקשה / תביעה לפיצוי על הנזק. (לחלק מחברות התעופה יש את האפשרות לעשות זאת באתר שלהם ולחלקם תאלצו לשלוח מייל).
  6. באופן אוטומטי תקבלו תשובה שלילית במייל ארוך עם השם שלכם ו"נכבד" לצידו.
  7. הכן כתב תביעה לבית המשפט ל"תביעות קטנות" (מומלץ להיעזר בעו"ד).
  8. מצא נקודת פשרה וקבל את הפיצוי המגיע לך.

לחברות התעופה עולה הרבה מאוד כסף להכין כתב הגנה ולשלוח נציג ביום הדיון ולכן ברוב המקרים הם ינסו להגיע לפשרה. בשיחת הפשרה הם ינסו לשלול ולבטל את הטענות שלכם אך אל לכם להתרגש מהם - יש לשמור על איפוק ולהיות ממוקדים. אין סיבה להתפשר על הנזק שנגרם לכם כשיש באפשרותכם להוכיח אותו אבל בכדי לקצר תהליכים ולקבל את שמגיע לכם מומלץ להגיע לפשרה. כולי תקווה שהדברים האמורים לעיל יעזרו להם ויותר מכך שלא תצטרכו להגיע לכך - שהגלשן שלכם יגיע ליעדו בשלום, מושלם כמו הגלים שעליהם גלשתם בטיול.

אלו הזכרונות שצריכים להשאר מטיול הגלישה... תמונה: אלבום אישי רומן שנדורבסקי

תודה לעו"ד אלון משקוביץ על עזרתו הרבה / אין באמור לעיל להוות חוות דעת ו/או יעוץ משפטי.

שתף בפייסבוק שתף בטוויטר הוסף תגובה
יואב נקש

עורך ראשי, כתב-צלם. מייסד האתר "צלם ים". פעיל סביבה וחברה גולש שאוהב את העולם. משפט לחיים: "רוח האדם כרוח הים היא, למרחבים תשאף וגבולותיה אין קץ." ציטוט אהוב מסרט: I am just the Garbage man - Big Wednesday

ווידאו

ינואר 01, 1970

הפיד של צלם ים

יודעים משהו שאנחנו לא?

יש לכם ידיעה מרעישה? אירוע חדשותי מעניין ו/או בלעדי? ראיתם דולפין? תפסתם גל ענק? הייתם עדים למפגע סביבתי? אירוע חברתי? סיפור? קישור? תמונה? סרטון? יש חדש בעולם הים ואנו לא מודעים אליו? שתפו אותנו בכל דבר ונשתף עם העולם.

מלאו את הפרטים בטופס הבא ושלחו אלינו (כוכביות - שדות מילוי חובה)









צור קשר

אתר צלם ים מאמין בקשר אישי וישיר עם כל אדם שבנפשו נושבת רוח ים - נשים וגברים כאחד. אנא מלאו את הטופס הבא במלואו ופרטו את מטרת פנייתכם. צוות צלם ים משקיע תשומת לב רבה לפנייתכם ויעשה את המרב בכדי להשיב לכם בהקדם.




צלם ים